tisdag, november 11, 2008

Nervositet i bokbranschen

Inför julförsäljningen. Iallafall skriver NY Times om det.

Booksellers and Publishers Nervous as Holiday Season Approaches

Orolig jag, nej. Varför ska man inte ge böcker i present till jul? Visst det är oerhört knepigt att köpa böcker till andra. Tycker jag. Men ett presentkort på bokhandeln kan väl aldrig bli fel? Andra presentkort må bli liggande för att man inte hittar rätt i butiken (t ex kläder). Men inte böcker. Det finns alltid en bok man kan läsa, eller? Om inte kan man köpa en snygg bok som ser bra ut i bokhyllan eller på soffbordet? Det är ju roligt att få böcker med. Finns ju böcker man kanske inte skulle köpa själv med. Fina presentböcker eller användbara tipsböcker. För att inte tala om underbara kokböcker. Eller boken som gjorde att jag överlevde förra julen då den kom i pocket - Energitjuvar. Jag panikläste den innan jul. Inte riktigt vad jag förväntade mig - men nyttig.

För att bota årets julångest önskar jag mig Nextopia om förväntanssamhället.



För vad är just jul, om det inte vore för förväntningar. Brustna och infriade. Dottern önskar iallafall att hon inte ska drabbas av vinterkräksjuka som förra julafton. Det önskar jag med och jag önskar att böcker blir årets julklapp. Tips kanske kommer senare.

Inga kommentarer: