fredag, december 26, 2008

Spelar författaren någon roll?

Eller kanske rättare sagt människan bakom författaren?

Med SVT:s julsatsning så råder det en liten mediestorm. Nu har första avsnittet sänts ikväll. På vår årliga kalkonaftonskväll. Vilket gör att jag inte kan uttala mig om på programmet.

P O Engqvist för ett litet resonemang, som jag inte blir riktigt klok på vad han egentligen tycker, i Expressen. Men jag tolkar det som så kanske för att det jag själv upplever.

Ja, det spelar roll. Kanske inte att hon var lesbisk? Inte många idag som ryggar tillbaka om personer går ut med sin sexualitet. Eller svåra barndom. Även om det finns personer som säkert tar avstånd författare som inte lever eller levt enligt normen. Och det lockar andra.

Nu är jag även sorgligt obeläst när det gäller Selmas verk. Men jag har sett otaliga tv-serier och filmer baserade på hennes verk.

Allt påverkar ju oss. Att tolka en författares verk kan ibland behöva hjälp till att sätta ett verk i ett sammanhang. Ett sätt att lära oss förstå oss själva, andra och vår omvärld.

Vad skulle Guillous Onskan vara om vi inte hört om hans intervjuer om hur han verkligen upplevde sin barndom. Även om hans mamma har en annan version.

Programmen om Selma fortsätter ju även en av höstens stora debatter. Om romanfiguren från Lisa Marklunds roman Gömda. Jag verkar vara den enda som är glad att det var mer fiktion i den än vad som framkommit i diverse repotage och antaganden om boken. Jag missade tillägget att det stod att det var en sann berättelse. Jag tolkade nog det som de borde ha skrivit. Det bygger på en sann berättelse. Det är inte att förta alla de kvinnor som defacto lever gömda. Kanske dags för fler reportage hur det är att leva som gömd i ett rätt fredligt land som Sverige. Eller ännu värre. Leva under hot men inte få stöd. Att skriva sådan böcker/reportage är en svår balansgång med. För i samma stund man träder fram eller utlämnar sig så sänker man själv sitt skyddsvärde. Jag hoppas det finns ett nätverk för människor som lever under hot. Och att vi får höra flers berättelser. Men även mäns berättelser. Hur tänker de? Vad händer om helt plötsligt tänker om.

Apropå förvanskningar så var det nog inte många röster som höjdes när tv4 härom dagen visade miniserien om Den heliga familjen. Alltså om Jesus uppväxt och hur svårt det var att leva med att Maria blivit befruktad av Gud och inte av Jesus. Det mesta i den serien var ren spekulation ur någon moralpolitisk katolsk anda. Visst fanns bitar från biblen med, men en hel del förvanskat efter vad som är känt och allmänt erkännt som histora. Även om själva Bibeln har haft bibellärda i flera tusen år sysselsatta med att tolka vad som egentligen hände. Om bibeln har man med diskuterat vilka författarna var. Vilka som anses godkända att föra budskapet vidare. Men som som inte passat har valt att tagit bort. Nu vet jag inte om bibeln spelar så stor roll. Så länge vis slåss, bokstavligt, om vem som har mest rätt. Istället för att lyssna och leva efter budskapet. Om man nu säger att man är troende.

Julfrid vare med er!

Vi gick enade ur dagens släktmiddag med att sanningen har sällan ett ansikte utan variationer.

Inga kommentarer: