onsdag, januari 27, 2010

Dagens snackis

Apple släpper läsplatta?!



idg.se kan man läsa att i en intervju med nyhetstjänsten Cnbc medgav bokförlaget McGraw-Hills vd, Terry McGraw, igår att Apple kommer att släppa en pekdator i dag.

Ikväll vid 19-tiden presenterar iallafall Apples vd Steve Jobs någonting. Så håll utkik fast det kommer inte gå obemärkt förbi i media. Är det något Apple är bra på så är det marknadsföring och synas.

Superpryl skriver Aftonbladet.

Och att vi i mediebranschen håller andan för att Apples läsplatta ska rädda oss (visste inte att vi behövde räddas men visst nyheter är trevligt för det mesta).

Själv är jag fortfarande entusiastisk över mitt abonnemang på Storytel.se (nej, jag får inte betalt). Vilket gjort det möjligt för mig att "läsa" på väg hem och till jobbet (korta resor och ibland flera bytor har inte gagnat läsandet i bokform). Och harvar med att sätta faktaböcker med rutor, bilder och sen hederliga "gamla" pdf:er till webbplats. Dock har kunskapen om hur man lägger upp allt i en eBok i styckeformat gjort att jag numera arbetar mycket mer med det och undviker att sätta böcker "manuellt".

Dessutom hittade (igen?) ett opensource a la InDesign, Scribus.

Sen tycker jag Google maps där man kan vandra omkring i världen och se världen som den ser ut som man går. (hitta.se Gatubild och eniro Gatuvy har liknande funktioner för vissa städer). Vilken möjlighet att både göra research och vandra med i andras litterära verk. Utan att lämna värmen hemma. Det är tilltalande just nu. För utanför snöar det på korsan och tvärsan och kollegorna undrar hur de ska ta sig hem ikväll.

Inga kommentarer: