söndag, mars 16, 2008

På snåriga vägar

Efter lite - mycket - gnäll från dottern så fattade även jag så småningom, läs: fredag kväll, att datorns minne verkligen var slut. Inte bra.

Lätt akut shopping av 500 nya fräscha gigabyte att använda till diverse. Kvar på datorn är i stort sett bara programmen. Ja, kanske läge för en ny dator. Men en extern HD (hårddisk) kan ju vara bra att ha ur säkerhetsaspekt. (Ny diskmaskin, tvättmaskon och cykel står med på önskelistan). Mest är det dotterns Sims spel som äter upp datorn.

I ett försök att se om jag kan köra program via HDn (det vore en befrielse om jag kunde lägga Sims där) så laddade jag ner Open office 2.2. Efter att ha raderat den från bärbara datorn. Bra program som inte tar mycket plats. Dock har jag lite svårt att hitta och installera rättstavningslistan på svenska (hjälp önskas!). Har klarat det i tidigare versioner. Men nu vill det sig inte.

Hittade dock dessa tillägg (osäker hur det funkar med svenska versionen av programmet).

Alternative dialog Find & Replace for Writer

by Tomas Bilek

Writer's Tools


ParaDTP -- DTP tool for paragraphs in OOWriter

by serhiy.k

Nåväl, största glädjen att förutom att externa HD funkar bra och det går att köra OpenOffice. Så ramlade jag över denna blogg.


Becoming A Writer Seriously

Tools and Trade Secrets for Aspiring Writers

Känner att jag legat efter lite med Skrivtips, eller tips och länkar. Men just nu är det så fullt upp och jaga fotografer. Och packa och komprimera filer och sända till tryckerier samt lära mig Adobe CS3. Så övervägande känslan är att jag inte riktigt räckt till med min ambition för att inte tala om själva själva skrivandet. Nog så viktigt att ibland koncentrera sig på annat, byta miljö och tanka energi. Men att skjuta upp saker är inte heller bra. Om två veckor är det sommartid och det kommer förhoppningsvis kännas att jag får fler timmar per dygn, även om första känslan kommer vara vårtrötthet.

Inga kommentarer: