fredag, april 02, 2010

OPWT

Bloggtips Old People Writing for Teens

Även om min högstadiedotters lärare lobbar hårt för att de ska läsa vuxenlitteratur. Så kan jag tycka att det är detta är en tid som inte ska hoppas över. Där nu våra tonåringar står där mittemellan barn och vuxenliv och skriker efter att bli sedda som de är, trots att många samtidigt söker sig själva. Så varför inte få ha den bekräftelsen att de är värda att ha litteratur som vänder sig till dem? De växer ju upp hittar sen vuxenlitteraturen , eller?

Själv minns jag det stora suget det blev efter böckerna Kram, Puss och Love love love av Hans-Eric Hellberg. Min kö i väntelistan blev för lång i skolbiblioteket. Det han bli sommarlov. Jag sysselsatte mig med Tvillingdeckarna, Kitty och Tjejligan tills jag en härlig solsemester i Grekland med familjen plötsligt dök över Colin Dexters Flicka försvunnen när min mamma läst klart den. Jag är beordrad att läsa Twighlight-serien av dottern som efter första filmen vägrar se fortsättningen New Moon. "Böckerna är såååå mycket bättre." Iallafall så skiljer dotterns bild av Bella och filmens Bella sig rejält. Jag ska läsa dem. Bara att min att läsa hög är så enorm. Fast just nu lyssnar jag mest för att få tillfälle att hinna med att hinna med några böcker alls. Inte alls samma sak. Men alltid något.

Annars går diskussionerna mycket om vad kommer IPad att innebära. Och vad sägs om detta projekt att boken ser en?

Inga kommentarer: