måndag, december 20, 2010

Mamma, jag vill bli författare...

Den frågan undrade jag över en gång i tiden för det var det yrkesvalet som jag kunde tänka mig passade med att bo på en skärgårdsö som var det jag drömde om. Insåg nog att det är få förunnat och skriva för att tjäna pengar borde kanske inte vara främsta drivkraften. Och med en yrkesskrivande mamma så var mitt komplex för skrivande stort.

Nu har jag en dotter som håller på med gymnasieval och undrar över vad hon ska göra i framtiden så har vi kommit fram till att författare inte heller står högst upp på önskelistan. Även med hjälp av en ny lärare har svenska betyget åkt upp och gjort mig lättad att slit, tajt och envishet lönar sig. Men som nobelpristagarna sa i Snillen spekulerar. Lärare är viktiga. BRA lärare betyder nästan allt. Sen kan man diskutera vad en bra lärare är....

Men för dig som vill bli författare så finns följande tips på sajten Alla studier.se i följnade inlägg: Nyckeln att bli författare


Varmt lycka till!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lärare är verkligen a och o! Jag har haft två fantastiska svenskalärare, och en som gjorde allt för att klanka ner på aaaaaaallt jag skrev.

De andra två var dock som sagt fantastiska. Om jag blir utgiven en dag ska de minsann få veta det :)

Unknown sa...

jättefin blogg! tack för tipset.

Charlotte sa...

Tack för bra tips :-)