fredag, mars 23, 2007

En text är mer än bara innehåll

En text som vi läser är inte bara ord och innehåll. Ord bildas av bokstäver som i sin tur blir något som vi i hjärnan läser som en bild. En text är även ett utseende och bildar en form som förmedlar något - en känsla. Även om du och jag kanske inte uppfattar det eller registrerar det medvetet.

Idag med datorns hjälp har vi ofantligt stora möjligheter att själva variera en text i stil och form. Jag kan ofta känna att det ibland hindrar mer än hjälper. Jag har alldeles för lätt att fastna i formen och glömmer av innehållet. Det finns dagar då jag längtar efter den tid då skrivmaskinen hade Courier och det fick jag vara nöjd med. Tror jag skulle behöva min egen profilguide. Fast det är ju kul att leka med färg och form.

Många är företagen idag som gått ut med strikta riktlinjer och trycker tjusiga profilguider med mallar så att det som lämnar ett företag ser enhetligt ut och inte spegla den enskilde anställdes tycke, lust och smak. För med ordbehandlingsprogrammens intåg med många möjligheter och teckensnitt blomstrade floran av utseenden ett tag från samma företag så att det gjorde informatörer sömnlösa och skapade djupa konflikter när den anställde helt plötsligt skulle välja EN stil och hade fattat tycke för en annan. Form är viktigt och engagerar.

Även mediet styr form och typsnitt
Med Internets ingång så rekommenderades det att webbskribenter och designers skulle använda ett typsnitt utan seriffer. Dock ville gärna äldre läsare ha serffier även på skärmen. Seriffer är "fötter" på bokstäverna som jag har i denna text. Seriffer gör en text lättare att läsa och följa en rad för ögat. Även om det med skärmar med låg upplösning gör att det gärna ser lite grötigt ut. (Exempel på ett typsnitt utan fötter är Verdana.)

Numera när vi är mer läsvana på skärmen (och har bättre skärmar) så används teckensnitt med seriffer allt oftare. Det även vara så att formgivarna blivit trötta på Verdana och Arial så de vill variera sig med.

I trycksaker är det i stort sett bara seriffer som gäller. Om man nu inte skriver en väldigt kort text som t ex rubrik, en reklamslogan eller en inbjudan.

Det går ofta mode i typsnitt, efter vad jag fick höra igår av gammal tryckare igår så är Baskerville på heta listan. Det är ett typsnitt som även var stort på 70-talet.

En fin sajt om typsnitt och typografi är Fyrisfont.

Själv brukar jag roa mig med att studera filmers för- och eftertexter och försöka klura ut hur typsnittet speglar filmen. En del filmer får även helt nya typsnitt, t ex Star wars.

Inga kommentarer: