onsdag, april 01, 2009

Ipred och förlagen

Önskar detta var ett 1 aprilskämt.

Ljudboksförlag begär ut namn på uppladdare

Självklart ska upphovsrätten följas. Men att köpa mp3-böcker har inte varit inte helt enkelt. Och priset. Jag förstår att det kostar, även teknik, service etc. Men ska det kosta lika mycket som en fysisk vara som har lagerhyra, servicepersonal, förpackning, distributions, tryckkostnader och formgivare?

Självklart ska uppläsaren ha pengar för sitt jobb.

Var precis inne på Cdon, de har rätt bra priser. Men det saknas information som att provlyssna och uppgifter vem som är uppläsare. Och man får dem på skiva. Det kan ju vara bra ifall man drabbas av datorkrasch. Bokus kan man ladda ner direkt på. Även om det finns väldigt många format. Själv är jag på sista kapitlet av Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson. Aftonbladet hade en serie om tre söndagar där man fick köpa med böckera som skiva/mp3-filer. Och underbare Reine Brynoflson som uppläsare. Nästan så jag skriver en bok och önskar honom som uppläsare. För även om jag läst Millienium-trilogin så tillför han verkligen en extra dimension.

Hoppas verkligen detta sätter fart för utveckling av lagliga nedladdnings- och streamade webbplatser. Ett särskilt önskemål är att få tillgång till underbara BBC program och inte vänta tre år på att svensk tv kanske köper in programmen och sätter det på en tid jag inte kan se. Om det alls visas...

Inga kommentarer: