måndag, december 28, 2009

E-boken 2010 års julklapp?

Kanske lite tidigt att sia om nästa års julklapp, medan vi fotfarande håller på att leka med årets julklappar.

Men en del hade nog förhoppningar för ett år sen att e-boken skulle vara årets julklapp, nu vart utgivningen av läsplattor för svenska marknaden fördröjd. Efter att ha ägnat julhelgen åt Den Förlorade symbolen av Dan Brown på Storytel

DN har en artikel om vad som hänt under året angående E-boken.

Om jag får sia lite så tror jag att pocketboken är i fara.

För vem orkar vänta ett år eller fler på en pocket? När världen snurrar allt snabbare.

Det spar plats, själv har jag totalt hyllbrist. Läget är akut och kasta böcker finns inte på kartan. Dock är jag och har varit pocketfantast. De tar mindre plats är hårdpärm, väger lättare och är mer praktiska. Så om läsplattan kanske är dyr, så slipper jag iallafall köpa en ny bokhylla - vilket jag inte får plats med - eller flytta till större boende. Får jag bort pocketböckerna så finns mer utrymme för tjusiga böcker. De kommer jag med vilja ha. Och de kanske jag köper på engelska, såg Shakespeare samlade verk och blev förälskad i julhandeln. Fast de var STORA, men löjligt billiga. Vilket verk blir i jämförelse när de trycks i mastodontupplagor som böcker på svenska aldrig kan komma upp i.

Nu har jag bara sett läsplattor på bild så jag kanske har helt fel. Men för rena textböcker, typ pocket som man har för att konsumera så är det ett hot. Men kaffebords och upplevelseböcker med många bilder kommer att ha en marknad.

Studentlitteratur, eller litteratur man ska läsa i jobbet står med i tranformationszonen. Fast då skulle jag önska att det fanns pedagogiska hjälpmedel i läsarna som att föra anteckningar, stycka under eller rita krumelurer. Innan vi är där så kanske vi är framme vid 2020 års julklapp.

Sen gäller det nog i framtiden att ha med miljötänkandet. Och crossover-apparater så vi inte får ont i ryggen för att vi ska släpa alla tekniska hjälpmedel vi "behöver".

2 kommentarer:

Angelica sa...

Sådana funktioner finns faktiskt redan! :) På min läsplatta med touchscreen kan man markera och highlighta eller rita fritt på sidan så att det sparas, sedan går anteckningen att nå antingen genom att öppna boken och slå upp rätt sida eller gå in under startmenyn till "notes" och hitta anteckningen den vägen. :) Det tar lite längre tid att skriva en anteckning på sidan än man skulle önska men annars fungerar det jättebra. Kan tilläggas att jag har en SONY PRS-600 :)

Peggy sa...

Toppen!

En liten film på YouTube om din läsplatta
http://www.youtube.com/watch?v=BWl60GNcQIw

Ska någon av nästa års första dagar åter dyka in i hur man praktiskt bör jobba för att publicera e-böcker. Och ta upp i utvecklingssamtalet att vi kanske behöver köpa in en läsplatta så vi kan öva. Innan vi går i skarpt läge. Vilket bara är en tidsfråga.