tisdag, maj 13, 2008

Genus och barn-/ungdomsböcker

På DN fortsätter debatten om genus och barn- och ungdomsböcker.

Våra böcker ökar toleransen

Jag ser gärna fler böcker som är lite mer gränsöverskridande. Där tjejer har huvudroller i fantasy-böcker och där det är killar som har huvudroller i relationsböcker. Gärna många fler böcker där killar och tjejer tillsammans fungerar och löser uppdrag.

När dottern var liten saknade jag främst böcker där det var barn som lever med skilda föräldrar. Ensamstående pappor och kärnfamiljer fanns det gott om. Sen finns det ju många böcker där barn är helt föräldralösa.Jag läste Vilda bebisen till dotra nästan önskade sig öronproppar. För när barnen är små och man läser godnattsagor så vill man ju även som förälder läsa böcker som man själv kan identifiera sig med.

På en annan blogg får jag ta upp min frustration kring kläder för tjejer och killar. Eller särskilt för tjejer. Tjejers kläder särskilt. Det är ju kul att det finns mycket finkläder för tjejer. Men väldigt svårt att hitta kläder att röra sig i och leka i. Ljusa och ömtåliga material och kläder som sitter åt så det inte går att röra sig. Vad speglar det för ideal? Vill vi ha det så?

1 kommentar:

Martin Therus sa...

Det finns massor av litteratur numera ...
www.forskolefolket.se

Det är litteratur som riktar sig till barn 0-6 år, med bra underlag för frågor som kan komma upp

www.olika.nu har även ungdomsböcker med genusmedvetenhet.