torsdag, januari 22, 2009

Sätta text i word

Jag har ny dator hemma och ägnade gårdagkvällen åt undersöka Word 2007.

Många roliga nya funktioner - iallafall för mig som mest arbetat med Word 2003 - som jag känner igen ifrån InDesign. En hel del enklare produktioner, som text rakt upp och ner i en roman kan sättas direkt i word eller ett protokoll. Som du sen sparar det som en pdf. Kan ju vara bra att veta. Reserverar mig dock lite för kvaliten för det har jag inte koll på hur tryckerier ställer sig till den kvaliten.

Det är bra att lära sig Word och uttnyttja funktionerna som att sätta texten i olika format. Som till exempel när man gör ett manus och har olika rubrikniver och sen vill sätta texten i InDesign. Använd gärna formaten som finns i Word, som Rubrik 1, rubrik 2 etc. Då spar man tid, risk för missförstånd och ger proffsigt intryck. InDesign importerar formaten och det är relativt enkelt att ersätta ett format i Word till styckeformat i InDesign.

Ett plus är om du vill ändra typsnitt i alla rubriker i Rubriknivå 1, så ändrar du på ett enda ställe. Och du behöver inte traska igenom hela dokumentet för att ändra alla - gäller både i Word och InDesign.

Inga kommentarer: