måndag, mars 23, 2009

Korrektur

Idag ramlar jag in på ämnet med korrektur.

Eftersom jag i fredags fick vara korrekturläsare. Vilket inte gick så bra då alla skrek på mig till Chefen gick in och jag fick en utskällning att skicka alla till mig. Försökte läsa under helgen. Men, men man behöver vila.

Gick rätt bra att ta det under förmiddagen. Trots att jag idag lider av en gigantiskt måndagströtthet. Regel numer 1 för korrekturläsare är att vara piggare än vad jag känner mig idag.

När man skriver manus ska det vara så rätt det bara går. Är en annan regel. Nu beror det här ofta på. Är det en tidning eller korta artiklar så kan man behöva anpassa texten över layouten. Och ibland kan ord och formuleringar hamna olyckligt så man bara måste skriva om.

Hittade dessa råd från Nordiska ministerrådet om korrektur.

Spar tid och pengar med korrektur


Wikipedia om korrektur

Inga kommentarer: