tisdag, mars 03, 2009

Tystnad

Vad sker i rummet av tystnad? Allt och ingenting.

Just nu sitter jag fast i ett stort och årligt korrigeringsarbete. Där jag förutom uppdaterar viktiga siffror så de blir nya och rätt byter ut små uttryck. som uppenbar till har.

Dessutom har jag ett test av ljudbok a la bibliotekens tjänst om streamad bok. Just nu är det ruskiga mord i Mankells Kinesen. Såg att den fanns på bokrean. Hade säkert köpt den om inte min lista på böcker jag har olästa är rätt stor, lite ryggproblem gör att det är pocketböcker som gäller och nyfkenhet om det fungerar.

Har inte riktigt trott att ljudböcker är min melodi. Även om jag som barn var helt fast för sommarlovsföljetongerna som gavs på morgonen. Dottern har lånat någon Harry Potter. Jag har stört på tiden. Som en bok på 19 timmar. Jag är snabbläsare. Så länge brukar jag inte ägna åt en bok. Nu hör man varenda stavelse och ibland är det lite otydligt när det är dialog. Vem säger vad. Och dialekten får mig att skratta. Förlåt, Johan Rabeus. Men så är jag omgiven av hälsningar och medelpadingar i förskingring.

Undrar om boken som är av det tjockare slaget vunnit på att redigeras lite. Iallfall i början. Att spela in sitt skrivande och lyssna igenom det själv är nog en rätt bra ide. För en bra bok är ofta en bra berättelse som bör tålas att lyssnas på.

Inga kommentarer: