torsdag, september 23, 2010

Ont i fötterna,

får man efter ett par timmar på bokmässan. Hade jag varit längre hade jag tagit bättre skor. Men nu var det ett risktagande.

Med tidigt morgontåg, lite vilsen promenad till Svenska Mässan och sen var det fullt ös. Till en timme innan tåget skulle gå, då jag fick en öl (jag var jättetörstig på vatten egentligen men lite glamour ville jag ha), sen taxi och tåg hem.

Mitt uppdrag misslyckades lite. Ville främst lyssna på ett litet miniföredrag om typografi och digitala medier. Men då hade jag hakat på kollegorna som hade date med ett av de tryckerier vi använder oss av. Dock ett föredrag som jag önskat höra men inte visste hölls, men hörde halva iallafall om eBoken. Intressant. Sen pratade jag med någon firma som som ville göra eböcker av våra gamla böcker. Hmm, var ju där för jag med ville det. Konkurrent.

Fy farao vad mycket böcker som ges ut. På svenska. Det var väldigt smala alster, hemmasnickrande och väldigt tjusiga böcker med. Trend på bokfronten. Då får man nog gå på gengre. Sen drabbades jag av bokfrossa. Många ville köpa billiga böcker. Mycket billiga pocket fanns det ju. Men jag har tokbrist på bokhyllor. (Och tid att läsa) Så skönlitterärt blev det inte. Men några fotoböcker. Sen är det ibland skönt att saker presenterade för sig. Som när jag nu är hemma och såg på Kulturnyheterna. Om den afrikanska författaren Binyavanga Wainaina som har skrivit om

How to Write about Africa

Passar särskilt denna höst efter då jag både upplever att fler behöva kunna granaska medier kritiskt, även medierna själva. Och kanske författare med?

Inga kommentarer: