måndag, maj 07, 2007

En språkväktares bibel.


I helgen tog jag mod till mig och köpte Komma rätt, komma fel och komma till punkt av Lynne Truss och Eva Halldinger. En underbart skön, ironisk, varm och rolig bok om språkets skiljetecken. Dessutom lärorik. Tror jag lärt mig mer på en timme än på många år. Kanske därför humor träffar känslor och när känslorna och huvudet får samarbeta så fastnar regler lättare? Iallafall hos mig.

Kan inte säga att jag alltid är överens med författarna. Men som de beskriver i boken så är språk inte bara regler utan en stor del tycke och smak med. Även som gammal korrekturläsare (dock inte så gammal dam som Eva beskriver) så är den bra och lärorik. Fick många skratt åt fel jag gjort och igenkänning om ändlösa diskussioner om ett kommatecken hit eller dit. Diskussioner som känns på blodigt allvar men som löses av att de mesta som trycks har en "deadline".

Köp den! Finns i pocket.

Tror jag länkat till underbara sajten Skrivihop.nu tidigare, om inte så är det hög tid nu. Sorgligt insomnad, och saknad, community (finns det inget bättre ord på svenska?) för vi som är emot särskrivning. Men som tröst ändå finns kvar att läsa på nätet.

Inga kommentarer: