onsdag, maj 30, 2007

Ord som ger makt

I Expressen idag har de en artikel om Ord som ger makt. Språk är ju kul, varje bransch får sin jargong och kulturkrockar kan bli jättekul. Om man inte själv är inblandad.

I politiken:
# På agendan.
# Vår politik ligger fast.
# Vi är tydliga med.
# Vi lyssnar på.
# Bereda.
# Mandat.
# Lyfta frågan.

I juridiken:
# Synnerliga skäl.
# Det är visat att.
# Betona.
# I följd av.
# Belysa.
# Befogenhet.
# Aktualisera.

I affärslivet:
# Prio 1.
# Pinpointa.
# Highlighta.
# Ta rygg på.
# Genomlysa.
# Kompetens.
# Kickstarta.


Själv hoppar jag numera högt varje gång någon säger "leverera", för det sägs i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Det handlar inte bara om transportera en (fysisk) sak från punkt a till punkt ö. Utan ofta om prestationer. T ex framfört en sång utan gjort det så pass bra så åhöraren blivit så berörd att hon/han upplevt ett "Hallelulja-moment". Ett bevis för hur medier påverkar oss?

Till min glädje som verkar uttrycket social kompetens vara på väg ner. Inget fel på det, men det behövs ofta en definition som förklarar vad man menar och i vilket sammanhang. Förutom att människor kan vara mer eller mindre allmänt socialt kompetenta. Men placera mig bland människor med specialintresse i ett ämne jag inte har intresse av eller kunskap i. Det gör troligen att jag upplevs som socialt inkompetent och jag kan dessutom uppleva dem som det.

Modeord är rätt kul, ett tag. Tills man blir så less så man ryser och blir grön i ansiktet när man hör ordet. Men efter ett par års paus så blir de nästan roliga och man kan känna att det var tider det.

Ett ord jag skulle vilja ha en standard för men där det känns som det råder kaos. Och det är orden hemsida, webbplats, sajt etc. Kärt barn har många namn känns det som.

Hemma är favorituttrycket nog just nu:

- vilket ord i meningen "Nej!" (alternativt "Nu!") är det du inte förstår?

Ja, jag har en nästan tonåring hemma.

Har du något?

Inga kommentarer: