torsdag, juni 21, 2007

Blomsterspråk

Nu är det årets längsta dag och midsommarfirandet står inför dörren. Allt är inte bara ord och bokstäver. Vi kan även förmedla tankar och känslor med blommor!

Färger

  • En blå blomma - Jag vill bli vid din sida intill döden
  • En gul blomma - Du är solen i mitt liv
  • En lila blomma - Jag önskar dig all lycka och välgång i livet
  • En mörkröd blomma - Jag saknar dig så
  • Orange blomma - Jag är din trogne vän
  • Rosa blomma - Jag är förälskad i dig och lovar dig trohet
  • Röd blomma - Jag räknar dagarna tills vi möts igen
  • Vit blomma - Jag tror på din renhet och jungfrulighet

Antal

  • 1 Blomma - Du är mitt allt
  • 2 Blommor - Låt oss resa bort tillsammans
  • 3 Blommor - När får jag träffa dig igen?
  • 4 Blommor - Jag ser upp till dig och är dig tacksam
  • 5 Blommor - Jag gör vad som helst för dig
  • 6 Blommor - Jag tvivlar på ditt ord
  • 7 Blommor - Jag älskar dig
  • 8 Blommor - Jag förblir dig trogen intill döden
  • 9 Blommor - Jag vill vara ensam med dig
  • 10 Blommor - Vill du gifta dig med mig?

Sorter

  • Amaryllis:
    Blomman står för ytlighet, hjärtlöshet, platonisk kärlek och stolthet. Budskap; 'Jag vill gärna se dig igen. Du är skön för mina ögon, men jag är rädd för att ditt hjärta förblir kallt'.
  • Liljekonvalj:
    Oskuld och behag är liljekonvaljens symboler. Blomman är också kärlekens blygaste blomma. Budskap; 'Ända sen jag såg dig första gången har jag varit förälskad i dig'.
  • Prästkrage:
    Tala mindre och handla mer, säjer denna moralens blomma. Men även jag är tålmodig och väntar på dig. Budskap; 'Där du finns, där vill jag vara, endast där du är, är jag riktigt lycklig'.
  • Rosor:
    Uttrycker kärlek. Budskap; all budskap är möjlig att lämna med denna blomma, men det är färgen som är avgörande. Röd: 'Jag älskar dig'. Vit: 'Jag har inga anspråk, jag älskar dig platoniskt'. Lila: Älskar du mig verkligen?'. Gul: 'Jag hoppas att kärleken mellan oss ska vara evigt'. Röda små: 'Allt är så nytt för mig, ge mig lite tid'.
  • Syren:
    Syrener erbjuder en fristad, hon är trygg att luta sig emot. Budskap; Vit: 'Jag glömmer dig inte, du är för mig minnet av den ungdomliga oskulden'. Lilaröd: 'Du är för mig den första stora kärleken, säg att du älskar mig också'. Blå: 'Du har förtrollat mig, du är viktigare för mig än allt annat på jorden'.
  • Vallmo:
    Vild vallmo står för förräderi och svek. Budskap; 'Låt inte kärleken så bemäktiga dig sig din själ att du slumrar till och blir onyttig för livets allvarliga bestyr.
Källa: Intresseklubben


Trevlig midsommar!


Glöm inte plocka sju blomster (eller är det nio?) att lägga under kudden!

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.