måndag, augusti 18, 2008

Bokpriser och kopiering

Dagens Nyheter skriver om piratkopierade böcker, främst kurslitteratur som tydligen kopieras som aldrig förr. Teknikiken idag är ju så pass bra att det är enkelt och sprida. Det är inte så att man står i biblioteket och kopierar suddiga svartvita kopior längre. Numera kan man göra pdf och skicka runt, renat sälja till en billigare penning.

Dock är mycket kurslitteratur dyrt. Det är jag varse om i år. En bok inför höstens kursade hade jag redan köpt. Den var den billigaste. Och bok jag ville ha oavsett. Senaste boken om Adobe Photoshop CS3. Andra kursen vill att jag ska köpa Adobe 7.0 photshop. Till nästan dubbla priset. Jag är tveksam. Varför backa till en version som kom för flera år sedan? Jag går och väntar på att schema ska läggas upp på webben och hoppas jag slipper köpa just den boken.

Jag har all förståelse att det är dyrt att hålla små upplagor. Men jag undrar om inte högskolor/universitet borde göra som apoteket. Rekommendera ett billigare alternativ.

Med stigande mat och bostadspriser, så tycker jag synd om helttidsstudenter idag. Det finns inte en chans att köpa all litteratur till de priserna som finns. Och låna böcker kan vara svårt. Biblioteken kanske har för få upplagor, man får inte boken i tid. Dessutom missar man pedagogiska finnesser som understrykningar, stödord etc.

Uppghovsrättslagen och kopiering
.

Som kuriosa så såg vi som arbetade på förlaget i somras att Umeå universitet har en av våra böcker som kurslitteratur. Bara att den boken är utgången ur sortimentet. Jag undrar hur universitetet och studenterna löser det?

Inga kommentarer: