tisdag, augusti 26, 2008

Skriva hit och skriva dit, skriva runt men inte strunt

Nu har skolan börjat - dotterns och min. Vi satt alldeles för sent med hennes läxa igår. Läxan som var att ge en beskrivning av något man gör.

Efter stor ångest och tvekan från henne samt svårighet med koncentrationen. Så valde hon att skriva en beskrivning om hur man bäddar rent i en säng. Bra övning. Vi var inte alldeles överens. Jag har dock bestämt mig att försöka att inte lägga mig i. Inte ens när hon vill. Men våra meningsskiljaktigheter berodde främst på att jag är mycket äldre och har erfarenhet från olika typer av lakan. Vem bäddar med annat än påslakan idag? Och krusar bandet till örngotten?

Sen är det inte lätt att ta kritik. Det behöver man öva på. Att någon kommer med kommentarer om stavning så behöver man ta ett djupt andetag och vara glad för att någon hjälper en istället för att gå i försvar. Och förslag till ändringar ska man lyssa på, känna och smaka på. Sen tar man tag i förslagen och prövar sig fram. Skriva ska inte göras i en hast om man nu inte är ytterst van och har hittat sitt sätt att skriva. Skrivprocessen tar tid och bör få göra det med.

Unga killar skriver för lite. Kan de vara att det är mycket annat som drar idag? Vulkan vill att de skriver mer iallafall säger de till tidningen Metro idag (än har inte artikeln kommit ut på nätet). Tillsammans med McDonald's så lanserar de tävlingen Ungdomens röst. Sista anmälningsdag är 9 januari. Flickor är naturligtvis välkomna med. Fler tävlingar finns på Vulkan. I samarbete med RES och Ving kan du vinna 10.000:- genom att publicera din egna reseberättelse. Eller skriv om din graviditet för Libero.

Själv brottas jag med mina nya studier i Grafisk Design. Rita en bild och beskriv dig med ETT ord. Rita är nog så avancerat, men där har jag har en idé. Ska bara försöka ta mig tid att omsätta den i praktiken. Men att beskriva sig själv med ett ord. Urknepigt. Hmm, det kanske är ett bra ord.

Har dessutom sett att Malmö högskola har distanskurser i Kreativt skrivande och de har platser kvar. Jag nästan höll på att efteranmäla mig. Verkar som jag har större behov av det än att gå kurser där jag redan har rätt stor kunskap i och är ute efter att plocka lite "lätta" poäng. Jo, det kommer bli knepigare än jag tror. Jag vill bara ha hoppet kvar att jag kommer inte gå in i väggen efter denna höst då jag har tagit på mig alldeles för mycket för att det är så kul.

Vilket ord är du?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Vill bara önska trevlig helg och tacka för alla bra tips samt inspiration!
Speja/Cecilia

Peggy sa...

Varmt tack, och jag önskar dig och alla andra en bra helg med. :-) Jag brottas fortfarande med vilket ord jag ska välja...

Cecilia Abrahamsson sa...

Jag beskriver mig själv med ordet "komplicerad" tror jag ;)

/Cissiii