torsdag, maj 14, 2009

Det här klarar mamma lätt som en plätt!

Det är inte bara barnen som får läxor i dagens skolor, utan vi föräldrar med. Denna gången var det att skriva sätta rätt ordklasser på oren i en mening. Hua!

Jag som gick i skolan på 70-talet. Och hade en svenska lärare som hellre satt på puben eller ägnade vår undervisning i högstadiet med att vi fick ägna många timmar åt "hänga gubbe". Med en desperat tyskalärare till följd som tog oss som läste tyska och hade extra grammatik undervisning med oss. Kan säga att tyska grammatik känns oändligt mycket lättare. Eller tryggare. Även om jag tror jag klarar av att skriva hyggligt och ibland någorlunda begripligt, så får jag ont i magen varje gång man ska klassa in ord i svenskan i olika ordklasser.

Kanske jag får läsa på lite och nätet är fantastiskt. På ordklasser.se kan man få en uppfräschning i sina gamla kunskaper - eller lära sig på nytt. Tack!

Nå nu klarade jag mig rätt så bra på läxan. Även om dottern hade en besvärlig elev. Vill inte, kan inte...måste jag...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej :-) här har jag inte varit på en vääääldigt lång tid. Vad bra och roligt att du fortfarande håller denna vid liv. Du är kanon på dina tips! Har sparat länken bland favoriter, jag gillade verkligen svenska i skolan, men har glömt bort en massa. Ha det gott! Hälsningar S

Peggy sa...

Hej vännen! Här är det liv. Inte mycket. Men liv. Efter en hysterisk vår, så ser jag hopp som liiiiite lugnare tempo. Får ju inte bli för lungt heller. Då blir jag orolig. :-)