tisdag, maj 19, 2009

Stereotyper och rosa lull lull

Inte för jag är inte tonårslitteratur branschen. Förutom som mamma då...

DN har en artikel om rätt skrämmande synen vi fostrar våra ungdomar in i.

Kärlek, kärlek på väggen där

Hemma läser tonåringen är det ju Fantasy för hela slanten. Skolan protesterar. Men jag har fått dem till att det är väl bättre att hon läser Fantasy än inte alls? Och vanligaste frågan hos Akademibokanhandeln lär vara om de har fler böcker a la Twighligt?

Efter att ha sett filmen så kan jag förstå tonåringarnas fascination. Starkt erotiskt och förbjuden kärlek som balanserar på gränsen. Och stor kärlek och den "farlige" mannen som stöter bort den unga kvinnan som inte ger sig. Inte en idealisk svärmorsdröm precis. Och vi föräldrar önskar nog fler rekordeliga manliga förebilder för våra döttrar. Men jag förstår kittlingen just för att våra tonåringar säker vet att det inte är den typen av man vi önskar för våra döttrar.

Tittade på gamla bilder på mig själv häromkvällen. (Hmm, kanske borde skanna in den.) Där jag på en lägerskola ligger och läser om tjejligan i Tjejerna gör uppror av Frøydis Guldahl. Frøydis har föresten en dotter som sannerligen har fått många spaltmeter i pressen och som gjort uppror - Åsne Seierstad. Så på henne gav nog mammans böcker en input.

Måste komplettera detta inlägg med en annan artikel från DN apropå Twighligt, Edward och vampyrfeber hos tonårstjejer Vi måste tala om Edward - Vampyren är bara en ursäkt för att få skriva om den perfekte mannen..

Ett till tillägg är att en femte bok som handlar om ur Edwards prespektiv har läckt ut.Vilket ju förstås gjorde Stephanie Meyer upprörd så det ryktades att hon inte skulle ge ut den som bok. Men den lär vara på gång även om det inte finns tidplan. Du kan läsa mer om historien här.

Inga kommentarer: