onsdag, maj 13, 2009

Flink i fingrarna?

Swedish Typing Speedtest så kan du testa dina din fingerfärdighet.

Idag kom något som fick förlaget att le. Ett handskrivet manus, men överstrykningar, ifyllda ord m m. Det fick oss le. När såg vi ett sådant manus senast (nåja en del av korrekturen ser ju åt så)?

Nå hur löser man sådant? Om det inte varit ett beställning av manus i en bok vi bara vet en som kommer att läsa med glädje, men är en jubileumsbok och beställningsjobb. Så hade vi nog aldrig godtagit det. Samtalet på eftermiddagsfikat blev om det ändå hade varit skrivit på maskin för då kan man OCR-läsa texten. Och vilka författare som föredrar att skriva på gamla skrivermaskiner a la Halda. Lösningen då. Jo det stavas skrivbyrå.

Förutom muntra miner och irrfärder på minnenas allé om hur det var att jobba med böcker förr. Så satt vi och sniffade på två nyinlevererade böcker. Ny böcker luktar gott. Ja, lätt nördiga är vi. Eller passionerade.

Dagen ägnades förutom korrektur åt att uppgradera verktygen. Numera jobbas det i CS4. Atlejen har sakta konverterats upp. Jag håller på att läsa in min mig på FrameMaker. För en kund som har sina texter i det programmet och där vi ska sätta ett antal böcker på drygt en vecka mitt i sommaren. Så om du eller någon du känner har tips på hur man kan göra denna arbetsprocess så snabbt, och enkel som möjligt kommer jag bli evigt tacksam mot. Helst vill vi ju arbeta i InDesign som vi känner oss mest hemma i.

Inga kommentarer: