torsdag, augusti 27, 2009

Nomineringar är kul

Mitt i värsta jobbruschen, glädjer vi oss åt att vi blivit nominerade till svenska publishingpriset. Även om nomineringar och pris inte brukar synas i direkt försäljning. Men dumt är det inte.

Själv ligger jag i startgroparna för ta tag i skrivandet. Just nu är det mest manustrixande och mycket lärande i att rationalisera arbetsflödet i InDesign. Även att skriva handledning till redaktörerna hur man kan jobba för att det inte ska fastna och ta onödigt lång tid i ateljen.

Och korrläsnings funderingar. Just nu korrläser vi nog materialet vi håller på med fyra gånger. Kanske inte så effektivt. Men vi hittar nya saker hela tiden. Just för att vi har oerhörda textmassor med många olika format har alldeles för kort tid på sig mellan manuslämning till tryckpressen. Det har ändå gått smidigare än väntat. Men det blir jobb hela helgen. Skicka-till-tryck-ångesten är just nu konstant. På gott och ont.

Samtalsämnet vid kaffebord och möten är svininfluensa, eller Den nya influensan som den tydligen SKA heta enligt myndigheterna. Den har vi inte tid med. Vaccinering är beordad (nåja), ett starkt önskemål från cheferna. Tvättsprit finns på toaletterna.

Så även om bokbranschen är lite svajig just nu. Så gäller det inte allt och alla. Här är det högtryck. Fast främst är det bokhandlarna som ligger risigt till just nu. Och om det tycker jag inte. Tror jag får gå och stödköpa lite böcker. Fast jag skulle främst behöva en till bokhylla.

Inga kommentarer: