söndag, oktober 21, 2007

Skriva under pseudonym

Det är inte särskilt vanligt idag, men det händer. Och skapar en viss spänning. Särskilt om det är succé. Som denna...

Dn berättar om den svenska författaren bakom försäljningssuccén Amberville.

Vem är Tim Davy?

Jag blir ju nyfiken på varför man väljer att skriva under pseudonym. Frihet? Ovanligt litet ego? Osäker på sin förmåga? Skriver helt i lönndom och har ett annat officiellt jag som man har svårt att förena med boken man skrivit? Eller ett marknadsföringsknep?

Jag skulle helt klart känna att det var befriande att skriva under pseudonym. Det skulle nog lossa en del spärrar för egen del. Men att välja namn skulle skapa enorm prestationsångest så jag skull nog fastna där.

Uppdaterad:
Ibland tar det lite tid innan poletten trillar ner och jag ser mönster. Jag skriver ju under pseudonym. Här. Sen lyckades jag ju välja ett namn. Har fått en del kritik av det från nära och kära. Men egentligen är jag inte särskilt hemlig. Sen finns det finns ju några blokare (bloggare var bloggar blir böcker) som skrivit under pseudonym, Hemliga pappan t ex.

Inga kommentarer: