torsdag, februari 14, 2008

Ekorrn satt i granen x 70

Bloggaren Bek ger exempel på en skrivövning i stil, med hjälp av Ekorren satt i granen i 70 olika stilar. Jag skrattade så kollegorna undrade vad jag gjorde.

Ett utdrag:
11. Polisrapport
10.30: Larm inkommer om olycka med personskador i ett skogsområde nära bebyggelse. Vid piketpatrullens ankomst till platsen 10.47 hittas Kurre "Ekorrn" Tegnér skadad i ett träd strax bredvid hans hem och matförvaringsplats. Under förhör med Tegnér på platsen uppger denne att "barnen" (oklart vilka) dök upp plötsligt och oväntat, varför han tvingades lämna arbetet i raffinaderiet och fly. Tegnér ansåg att hans liv var i fara. Under flyktförsöket ådrog sig Tegnér lättare kroppsskador. Läkarundersökningen ger vid handen att skadorna är orsakade av yttre våld, förmodligen genom häftig kollision med trubbigt föremål.


12. Dröm
Jag drömde att jag var hungrig, men avbröts av röster. Av någon anledning kände jag mig hotad. Jag tog ett språng ut i luften, men tappade kontrollen och föll.


13. Leif 'Loket' Olsson
Hallå hallå? E' de' Kurre? Tjenare tjenare! Tittar du på teve? Jahaja, trodde väl de ja. Vad jobba' du me' då? Samlar kottar, jaja. Det e ju många som gör i de där trakterna, va? Jaja. JahaduKurre, trivs du me' de' då? Jassåvadådå? Har du skadat däjj! Nämen va trååkitt! Hu'dådå? Jassååå. Ja ungar kan va jobbia iblann dö! Jaa. Fast ganska goa också iblann va? Jaja. Va de huvet då, eller? Jasså svansen, jaja. Å lilla benet, jaja. Ja du Kurre, de va'nte rolitt dö Kurre! Näe! Men nu blir de roliare fösstå'dö fö' nu ska du få spela på Statoi... bensinhjulet!


14. Horoskop
Något stör din koncentration i arbetet - kanske barn? Nu kan vara rätt läge att byta miljö. En oväntad resa får ett snöpligt slut.


15. Förkylning
Eggodd sadd i graded, skulle skala goddar
Figg had höda baded, då figg had så bråddob
Hobba had fråd dallegred, sdödde had sidd lilla bed
å ded lågga luda svadsed.


16. Sportspegeln
... Ekorrn sitter och väntar... han förbereder skalningen och...
... Där! kommer barnen, Ekorrn har tydligen hört dem, han får bråttom nu, ser sig omkring, söker en lucka, barnen helt nära nu och Där kommer hoppet! Vilket hopp! Oj oj oj! Han seglar genom luften, det här var verkligen en pangstart för Ekorrn nu när barnen kommer och Nej! Han slår i grenen! Han slår i grenen och han gör det rejält! Aj aj aj, det här var inte bra! Han slår i grenen just innan nedslaget och förstör hela hoppet! Det där var inte vad Ekorrn behövde i det här läget. Eller hur?
- Nej, ett hopp ska ju starta med en stark muskelspänning som sedan löses ut i en kraftexplosion och sedan avslutas med en mjuk och säker landning på målplatsen och vad Ekorrn gör i det här läget är att han visserligen får en drömstart som vi konstaterade men han lyckas inte fullfölja utan förstör hoppet genom att slå i grenen med tydligen först benet och sedan även svansen som han inte lyckas hålla undan.
- Han schabblade, helt enkelt?
- Ja det kanske är lite hårt att säga att han schabblade, vi talar ju om en mycket erfaren professionell hoppare som vanligtvis inte borde ha några problem på den här distansen men han lyckas inte få till en avslutning på hoppet trots att han inleder det med en bra start.
- Det är inte alltid säkert att man gör en bra avslutning även om starten är bra?
- Nä, så kan man säga och som vi just såg så hjälpte ju inte starten för Ekorrn utan han missar nedslaget.
- Om han hade avslutat bättre, hade det blivit ett rekordhopp då tror du?
- Ja, det där är ju alltid svårt att spekulera i men jag kan väl säga som så att med en så fin start var det ju synd att avslutningen blev så svag som den blev.
- Ett delvis fint hopp som alltså drogs ner väsentligt av en alltför slapp avslutning?
- Kan man säga, ja.


17. Bedyrande
Må Gud vara mitt vittne, det var Ekorrn! Och han satt i granen, det svär jag! Skalade han inte kottar så är jag Kalle Ankas moster! Och han hörde barnen, därom inget tvivel! Och nog fick han bråttom alltid! Han hoppade så sant som jag står här, och det var till tallegren, det sätter jag min heder i pant på! Om han stötte sitt lilla ben? Visst fan gjorde han det! Och inte nog med det - den långa ludna svansen också, det kan du hoppa upp och sätta dig på!


18. Pessimistiskt
Kottskalning i granen, det kan aldrig gå väl. Får man höra barnen, ja då är goda råd dyra, och höra dem lär man få göra! Ett sådant hopp kan bara sluta i gråt och tandagnisslan, sanna mina ord. Den svansen har sett sina bästa dagar!

Läs gärna alla: Här.

Inga kommentarer: