onsdag, februari 27, 2008

Författaren bakom verket eller verket bakom författaren?

Författarcoachen tipsar om en artikel i DN från i höstas, som även jag har missat. Eva Bäckman skriver om riskerna att vissa författare får synonymt en kvalitetsstämpel medan andra en stämpel som att vara mer "lättviktare". Eva skriver om recenscenten som någon typ av garant. Som ser bortom kändisskap och ser verket för sig. Eller att han/hon borde vara den garanten.

Egentligen är väl artikeln ett angrepp på Mara Lees bok Laides och på en kritikerkår som hyllat den. (Jag har inte läst den).

Eva skriver: "Ett författarnamns impact har alltid påverkat läsningen av hans eller hennes verk. Men det riskerar att bli ännu viktigare nu."

Jag håller med att impacten alltid varit viktig. Och eftersom vi lever i ett mediesamhälle så är det viktigare än någonsin. Bra eller dåligt? Jag vet inte. Vi är sociala varelser. Vi följer gärna strömmen. Tycker många att något är bra, så blir blir det ett sug att följa strömmen. Inte nödvändigtvis att man tycker likadant. Men säkert många som läser och köper en bok för att det skrivs, pratas och uppmärksamas. Se Stieg Larsson-triologin. Författaröden kan ofta beröra mer än deras verk. Tror inte jag är ensam av att bli nyfiken på varför författare skriver som han/hon gör och om just det ämnet. Det berör mig iallafall. Ibland kan det ha negativ påverkan. Men oftast inte. Och flera författare marknadsför sig själva mer än sina böcker.

En del författaröden berör mer än deras böcker. Eller så berör de båda. Visst kan det vara bra att försöka se vad som är vad. Och kanske få hjälp av det från en t ex en kritiker. Men jag ska erkänna att jag sällan jag läser recensioner. De flesta skriver verkar skriva mer till varandra än till oss som är potentiella köpare. Om det inte är facklitteratur.

När det gälelr skönlitteratur är jag mer skeptiskt. För en läsupplevelse är min upplevelse, tolkning och ett samtal med mig. Och vi är olika (även om vi kanske är mer lika än man kan tro ibland). Jag har t o m svårt att läsa något som någon när och kär talar sig varmt om. För då sitter jag och letar efter vad andra tycker är så fantastiskt med den boken. Istället för att göra upplevelsen till min. Å andra sidan så tycker jag ju om att få böcker rekommenderade med. Så det är inte enkelt. Och för litteraturkritiker gäller nog samma kriterier som för musik- och filmkritiker. Man måste ha förtroende för kritikern med. Och kollat av man har någorlunda samma smak. Så även kritikerns impac påverkar med.

Inga kommentarer: