onsdag, december 17, 2008

Marknadsföring av böcker

Hur funkar det egentligen.

Skriver om det igen. För det var med en fråga som kom upp igår på JulOrd.

Det finns ingen bättre att marknadsföra sin bok som författaren själv.

Vad hjälper förlagen till med.

Om det är ett någorlunda stort förlag så har de ofta en extern försäljningsorganisation till exempel Stevali. En del stora förlag har egna säljare.

Förlagen står ofta för ren pr. Release, utskick till bokhandlare, tidningar etc. Förlaget kan presentera författaren på sin hemsida. Sälja in till tidigare kunder ha erbjudanden eller liknande. Exponera boken/författaren i samband med bokmässor och sina egna kataloger med utgivning under året.

Men bästa säljaren är författaren själv. Genom att höra av sig till tidningar, bibliotek, hemsida (blogg), nyttja sitt kontaktnät, vända sig direkt till dem man tror är målgruppen etc. Synas! Eller vara jättehemlig...

Inga kommentarer: