söndag, december 07, 2008

Skrivkramp?

Oj så länge jag har varit tyst.

Datorn har varit upptagen av dottern som författat. Och vi har varit på resande fot.

Till en mycket omskriven plats - Jerusalem. En av platserna som är scenario för en av världens mest lästa bok/böcker.

Med väskan full av böcker åkte vi. Böckerna ligger kvar så gott som olästa. Måste smälta min bild av upplevelsen innan jag tar mig an andras. Bilden jag hade av platsen är en historisk bild och svarta krigsrubriker från tidningarna.

Idag är Jerusalem självklart en stor historisk plats, men även en modern stad. Förutom att det är spelscen för stor del av vår världsproblemetik med klyftan mellan västerland och österland. Där muren - bokstavligt - skiljer de olika delarna åt. Trots att vi, de tre stora monistiska regionerna har samma arv. Det är svårt att predika kärleksbudskapet då historien är blodig. Ruskigt blodig. Och ingen är bättre, eller värre än någon annan.

Vackert är det dock. Och värt ett besök. Längre än ett par dagar. Och försök att resa runt. Det är inte helt enkelt. Passet behöver du visa ofta. Så det går inte att gå ut utan. Och varma skor att ha inne, iallafall vinterhalvåret.

1 kommentar:

Anonym sa...

Välkommen hem. Vad spännande att besöka Jerusalem! Det skulle jag också vilja, men först får barnen växa till sig för dem vill jag ha med mig.
Cecilia