onsdag, juli 25, 2007

Att passera ett nålsöga

...är inte lätt. Inte om man är okänd. Om man är känd kan man som bekant sila en kamel. I alla fall en gång.

SvD stod det härom dagen om Ingen vill ge ut Jane Austen. Inte så konstigt. En del blivande författare myser av de här undersökningarna, de kommer då och då, att inte ens de vi idag räknar till klassikerna skulle hålla måttet idag för att ges ut. Och det är sant. Men inte för att de är dåliga eller att förlagen inte kan god litteratur. Utan för att var sak har sin tid, inte sagt att det är något fel på dem nu eller var fel på dem DÅ.

Och bara för att man blir refuserad idag. Behöver det inte vara fel på det man skrivit heller. Bara inte rätt tid. Eller så har man inte skrivit bra.

Förfärad kan man ju vara att de litterära agenterna inte kan en sådan klassiker som Stolthet och Fördom. Särskilt i England. På första tillslaget skriver något om att det kanske är för Jane Austen inte är så känd. Om det vore Strindberg hade det varit en annan femma. Men "försöket" gjordes ju i England. Känner de till Strindberg? Nå Austen kanske inte är allmänt känd längre. Romantik är i de lägre divisionerna i litteraturens finrum.

Själv kanske borde jag skämmas men här är en som inte känner till Strindbergs verk särskilt väl. Början på Röda Rummet hade jag nog känt igen. Tror jag försökt komma förbi de första sidorna ett 20-tal antal gånger utan att lyckats. (Såg dock underbara Repeteras: Fröken Julie förra helgen så helt Strindbergs-analfabet räknar jag mig inte som.) Ska erkänna att jag får nästan kalla kårar när jag hör namnet Strindberg. Undertecknad är alldeles för färgad av tv-serien En dåres försvarstal som jag såg som ung. Det var ingen sympatisk figur som målades upp. Dock tycker jag om hans tavlor.

Ny (mini) teve-serie med Jonas Karlsson som Strindberg är under inspelning och kommer att visas vid jul. Får se om den lyckas mildra min aversion och öka min nyfikenhet.

Så glöm inte. Var sak har sin tid. Och de flesta författare vi upplever som STORA författare idag har blivit refuserade i början. Det finns även många böcker som borde vara klassiker men som försvunnit i dammlagren. Tills någon vänlig själ plockar fram dem igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är det ju lätt att bli publicerad, dessutom oerhört billigt. www.mittlivsbok.se

Peggy sa...

Visst är det bra att kunna publicera sig själv (och sälja!). Det är toppen.