torsdag, juli 26, 2007

Hitta din nisch

Pr-konsulten Marika Flattskriver i en artikel för Scribes World om ett par tänkvärda punkter på temat att hitta sin nisch. Lite om skiljelinjen mellan din bok som ett stycke unik konst och förlagens syn på din bok som en produkt.

I förkortad översättning av mig här:

1. Skriv ner ditt mål och orsak varför du skriver din bok. Hur realistisk är din målsättning?

2. Känn din publik. Vilka skriver du för?

3. Lär känna dina "medtävlare". Varför är din bok unik?

4. Lär känna en boks distrubutionsmönster (Ja, detta låter fånigt när jag direktöversätter.
puzzlans anm.) Prata med erfarna författare för att lära dig hur marknadsföring och försäljning av böcker har och kan se ut.

5. Marknadsföring av en bok, är marknadsföring. Sälja böcker är affärer. Lyssna på råd. Även dem du inte vill höra. (Eller följ herrarna Brunner och Ranelid i massmedia under sommaren. Någon som tror på Gubben i lådan? Nej, de har böcker som kommer ut i slutet av sommaren).

6. Se i veckopressen vilka ämnen som är populära nu. Faktaböcker är populära och får mycket utrymme. Men kan ha kort livslängd.

7. Hitta en bra förlagsredaktör/publicist. Det behövs inte publicitet för att skriva, men det behövs publicitet för att bli läst.



(Artikel i pdf-format på engelska)

2 kommentarer:

Anonym sa...

En alternativ bok för den som är intresserad av en karriär som författare är "Some Writers Deserve to Starve" av Elaura Niles. Rekommenderas varmt!

Hans-Olov
http://hansolov.wordpress.com

Peggy sa...

Varmt tack, Hans-Olov!