tisdag, juni 16, 2009

"defenetiv"

Norstedts tillsammans med Språkrådet listar våra vanligaste felstavade ord.

De 20 mest felstavade orden i Sverige:

abonnemang
bestämde
cykel
definitivt
emot
fåtölj
gammal
hej då
iaktta
karriär
lugnt
medicin
noggrann
parallell
rekommendera
skillnad
terrass
tyvärr
ungdomar
överens


Listan kommer från Expressen, och på Nordstedt ord finns en längre lista och med engelska ord med.

Definitiv, är ett av de orden jag oftast stavar fel på. Lätt tjatigt då jag verkar ha det som ett ord jag skriver ofta. Så är det något ord jag tittar lite extra efter när jag skriver det så är det just det ordet. Dessutom brukar jag försöka leva efter "kill your darling" när jag ser att jag skrivit det. Liten tröst är det dock att jag inte är ensam och att Fredrik Linström hävdar att felstavningar bidrar till språkutvecklingen.

Själv har jag precis haft en tvist med redaktören om stavningen för Strasbourg. Även om vi använde samma källa så gäller det att läsa rätt med. "Detta kommer jag att få äta upp", sa redaktören. "Ja", svarade jag.

Tack för alla rättstavningsprogram (även i InDesign, trots att det fortfarande alltid tycks finnas utrymme för fel). Det gäller inte att ha för mycket prestige. Huvudsaken är att produkten blir så felfri som möjligt.

Wikipedia har en lista med på vilka vanliga språkfel som förekommer i deras artiklar.

Och du har väl inte missat att Nordsteds ord finns på nätet.

Även Aftonbladet har en artikel och test.

I mejlen dök även inbjudan till sommarskola. Ett mejl jag inte blev klok på. Till för de som behöver, men öppen för alla. Och de som inte går då? Nu gällde det här inte föräldrar utan barnen. Men de barn som behöver verkligen gå och redan har planerat något då? Jag hoppas de kan ordna det. Tänk att få ägna en hel vecka åt något ämne. Jag är lite ledsen för jag efteranmälde mig på en kurs på universitetet och kom på 247 reserv. Bättre lycka nästa sommar!

Inga kommentarer: