tisdag, juni 16, 2009

Kan inte släppa det här med foto

Fotografering är ju ett sommarnöje som få.

Och eftersom vi ofta har foton i våra böcker, så vet jag hur det är i januari och leta bilder. Och då helst inte gråa vinterbilder. Och leta bilder tar ofta en oerhörd tid och kraft. Vill du sälja dina bilder, så var noga med att sätta pris.

Vi har ett par historiska böcker pågång. En tid som låg runt hörnet och det finns en hel del kul bilder att använda sig av som illustrationer. Men snart är det även dags för den digitala tidsåldern att dokumenteras. Då gäller det att bilderna är sparade på rätt sätt. Vad är typiskt idag? Och vad kommer vi tycka om tio år är tidstypiskt.

Bevara dina bilder för eftervärlden!

- Högupplösta, helst 300 dpi (köp stort minneskort, dottern råkade radera en massa bilder häromdagen då hon inte fick plats med bilderna och skulle ställa om till mindre format)

- Klassificera bilderna, tagga dem gärna med årtal, vem som är med, färg
Ta många bilder av samma sak, liggande, stående, beskär inte människor med kameran. Iallafall inte ifall du bara tar en bild. Där gäller inte det vanliga rådet att gå närmre. Visst. Gå nära men se till att det finns lite utrymme runtom.

- Och säkerhetskopiera.

- Läs på lite om foto och låt dig inspireras:
Expressens tips
Aftonbladets fotoskola från 2005
Fuji har en fotoguide
Kodak har en stor avdelning med tips och inspiration (på engelska).
Hp har byggt up många tips (på engelska)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kände mig trött på allt det tekniska jag skrivit och behövde lite avkoppling, och då satte jag in en del bilder jag tagit på de orkidéer vi har och har haft på balkongen...är du intresserad så kan jag skicka dig en kopia via email om du ger mig en adress jag kan använda. Filen är stor, nästan 4 Mbyte. Ha det så bra
Gamlingen i paradiset
gunnar.gustafsson@gmail.com
(google påstår att de inte känner igen mitt lösenord)

Peggy sa...

Kan vara utmärkt att lätta upp böcker med bilder. Om man har råd. Då får man ibland tänka svart/vitt. För trycka färg kanske kunden inte alltid är beredd att ta. Så ta bilder som funkar för svartvita illustrationer med.
Blommor är bra till det mesta.

min mail är: puzzlan(at)gmail.com