torsdag, september 25, 2008

DN Bok, tidningar och journalism

DN prioriterar böcker, eller oss läsare som är boktokiga. För drygt ett år sen startade Aftonbladet och Expressen boksidor. Numera håller Aftonbladet på att utveckla sina Kultursidor och sin underavdelning "Wendela". Den senare ska tydligen marknadsföras på Bokmässan. Vore roligt att läsa om det med. Just nu tycker jag det är otroligt stökigt på Aftonbladets sajt. Inget roligt när en sajt som var först och bra känns som de har tappat. Jag får en känsla att är oroligt och de har tappat själen.

Trots att man hör ungdomar på tunnelbanan uttala sig om Aftonbladet som "kommunisttidning". Den tiden är länge sen förbi. Nu känns det mer som en damtidning och inte av någon rolig sort. Ett pris att betala för att sälja så mycket som möjligt? Eller är de för kreativa?

I dagens Metro fick jag dock en glimt av samförstånd med en person som har en helt annan syn på världen än jag i kolumnen Pappskallejournalister kostar samhället miljarder.

Johan går hårt åt journalister (de politiska analysen är för grund för att ens nämnas och inte det som är intressant för denna blogg). Jag fastnade för en av de kommentarer som var publicerade i tidningen och saxar ur den:

"Jag tror inte någon journalist trodde IT-bubblan var en IT grej utan som du själv säger en finansiell bubbla. Att man sedan valde att kalla den IT-bubbla kanske var missvisande för sådana som inte kan tänka själv. Journalister väljer ibland klatschiga namn på olika fenomen." av Elake Karsten (2008-09-24 18:58)

Klatschiga namn i stunden kan vara kul. När alla vet vad som ligger bakom. Övertro och deviser som att vi skulle satsa oss ur en kris men banker och långivare har inte tid att vänta hur länge som helst på sin avkastning. Nåväl så här så här tio år senare så var det ju inte IT-branschen som gjorde att vi fick en finansiell kris. utan övertro på att allt alltid kommer att öka. Så funkar inte världen inte ens vi som människor. Det var ju inget nytt men roligt att få det vetenskapligt bevisat. Som i gårdagens TV-program Den geniala bebin i kunskapskanalen. Innan vi tar steg i utvecklingen framåt, så backar vi lite. Är det inte så med allt vi försöker lära oss?

Så fort man sätter fokus på något så går det lite sämre än innan. Till exempel skrivande, skidåkning eller något annat. Men så trillar bitarna på plats genom träning och processer i hjärnan medvetet och omedvetna. Och så tar utvecklingen ett skutt framåt. Förhoppningsvis. Skärper inte svensk press till sig finns det snart ingen anledning att ens läsa dem. Vilket jag tycker är en fara med. För de behövs. Fast just nu är jag mest rädd att min förväntan blir förstor på DN Bok.

Dessutom har Metro en guide för dig som ska på bokmässan, efter vilken typ du är. Eller är det tvärtom? Se efter vilka du helst vill möta på bokmässan och sen ser du vilken typ du är?

Inga kommentarer: