fredag, september 26, 2008

Skvaller i förlagsvärlden

Kan man ju roa sig med en dag då man inte har tokmycket att göra och de flesta av kollegorna är på bokmässan. Förutom att leta bilder som redaktören hänvisar till men omöjligt kan hittas i mappar från fotograferna. Sen ska jag skriva något klokt och lättläst om communitys och jag bara inte står ut med det ordet. Men svenska ordet "mötesplatser" känns inte heller bra.

Många förlag är ju små, även det där jag finns. Så skvaller är inte så mycket skvaller och våra författare tillhör inte riktigt de det skvallras om eller med. Nåja, några tungviktare har det. Men vi ger ju inte ut romaner så det är inte så mycket flärd här.

Men Expressen verkar hitta skvallret från de stora förlagen och tidningarna.

Vi andra arbetar vidare. Tror jag ska börja föra en drive i skolorna för hur man skriver beskrivningar/fackböcker. Det är eller har varit en växande marknad. Om du har en hobby, gärna vill dela med dig av dina kunskaper, gör det! Gå en skrivarkurs i fackboksskrivande och SKRIV. Förlagen längtar efter bra manus. Iallafall vårt. Ju mindre redaktören behöver arbeta med manuset. Desto troligare är det att du drar vinstlotten att få just din bok utgiven.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så...ert förlag längtar efter bra manus vad gäller "beskrivningar/fackböcker". Det låter intressant. Själv skriver jag teknikinformation och har gjort det i ca 30 år, kanske jag skulle kunna "omvandla" något av det jag tidigare skrivit för publikation.
Jag skriver mest om energi, om drift och underhåll av kraftverk och processindustrier...men gör det mest på Engelska.
Jag kan dock själv översätta det jag tidigare skrivit eller så skriver jag nytt och uppdaterat material.
Du kan nå mig på "scribe.se@gmail.com"
Vänliga hälsningar
Gunnar Gustafsson

Peggy sa...

Vi har mest läroböcker, och på svenska. Rekommenderar författare att söka igenom förlagens utgivninglinjer. För att hitta ett passande förlag. Varmt lycka till.