tisdag, september 16, 2008

Författare på TV

Ni har väl inte missat intervjuerna med Carina Rydberg och P O Engquist i SVTs program Babel? Jasså, ni med....?

Eller rättare sagt (hmm, skrivet) jag ramlade in i reprisen av programmet med Carina Rydberg. Så oerhört skönt att se en lång intervju och därtill med en författare. Intressant. Även om jag inte läst något av Carina och även P O har jag med jättesvårt för. P O är för jag har främst träffat honom privat och jag vill ha lite distans till en författare. Jag vill höra min röst och inte författarens (jo, du gissar rätt. Talböcker är inte rikigt min grejj). TV-webben bra när man verkligen vill se något program, men när man är usel att hålla reda på tider.

Lite intressant det där när all marknadsföring är runt en författare. Läser man verkligen boken då. Eller sitter man (flera med mig?) och funderar över hur författaren skrivit som hon/han gjort mer än sjunka in i texten. Det är en av skälen där jag med har jättesvårt för böcker som någon när och kär rekommenderar. Då fastnar jag med att undersöka varför och hur kommer det sig att personen som rekommenderar boken gör just det? Om det är någon som jag inte för väl. Då lyssnar jag gärna på råd, inspiration och VILL ha boktips.

Inga kommentarer: