tisdag, september 16, 2008

Två spåkiga?

Har engelskan gjort sådan framfart och skolundervisningen varit så framgångsrik att vi numera nästan kan kallas för tvåspråkiga? Jag undrar jag. Eller är de som inte lärt sig eller glömt bort engelskan de som inte läser böcker sen. Eller så kanske de är fast på nätet och lever ett mer engelskspråkigt liv än vi som lever av det svenska ordet.

Förlagen Norstedts och Bonniers drar kraftigt ner på utländska titlar och satsar svensk och digitalt. Svenska författare är lättare att skapa varumärken för och sälja. Att vara återföräljare kan vara svårt. När en bok drar som en löpeld genom världen så kan vi otåliga läsare ha svårt med tålamodet att vänta på att en bok ska översättas. Mer digitalt ska det bli med säger förlagen.

Hoppas vi får se annan litteratur i bokhandeln än engelskspråkig. Översatt.
SvD: Förlagen dumpar utländsk litteratur

Kanske är jag överdrivet rädd, men finns det inte en risk. Att vi går mot två trender samtidigt. En grupp som blir mer internationell och får olika perspektiv mot en annan dom bli väldigt lokal och risk för inskränkthet.

Själv så drog jag på mig suckar av kollegorna igår. Svenska utbildningsböcker är under all kritik. Jag läser just nu två.



Rätt tjusig. Lättläst och lättsmält. Mycket papper och form för pengarna. Dyr. Oerhört snyggt med kapitälband.



Bergström, Bo
Effektiv visuell kommunikation
– Om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur.

Proppfull, lite plottrig. Ger många överraskningar för man inte riktigt hittar. Det mesta som finns finns i boken över finns här med. Lite mindre historik än i boken ovan. Även om historiken i boken överst mer gör en nyfiken än stillar ens nyfikenhet.

Dock finns denna bok, för en som jag som känner att man vill veta allt om allt bakom. För oss som läst DaVinci-koden och är helt insnöade på gyllene snittet och vill lära oss allt hur det kan användas i praktisk handling. Litet och behändigt format.


Typografins Väg
En guide för morgondagens typografer.
Bok Av Marcus Gärde

Och så mästerverket. Som är så omfattande att jag inte vet hur man praktiskt ska kunna använda den, eller ha råd. Fast det kan ju löna sig med.



Arne Heines bok om typgrafi.

En helt annan genre, men en bok jag älskar. Den tar aldrig slut. Går att läsa om och om igen. I delar. Jag tycker om formen med mycket text. Rätt enkelt tryck med svart+en färg. Bjuder in till att använda den. Och även om den är tjock som bibeln så ligger den fint när den är uppslagen. Att inte ha hårda pärmar gör den ett kilo lättare med. Ett par år gammal men en bok jag har på förstaplatsen hemma.

The Fifth Discipline Fieldbook, Barnes & Noble har en fin tjuvtittartjänst (särskilt ifall man är medlem)

eller denna grundbok i psykologi

Psychology som du kan tjuvtitta i hos Amazon.

Kommer vi ha råd att producera läromedel, bra sådan på svenska? Vi kanske ska göra tvärtom. Översätta dem för en internationell marknad för att få ekonomi i våra bokprojekt? Fast kanske enklast att vi går över på engelska direkt. Världen blir mycket större. Dock riskerar den att bli fattigare i längen.

Inga kommentarer: