måndag, september 29, 2008

Ungdomsslang

Förstår du ungdomar, eller kan ungdomar prata med vuxna?

- Men mamma, så här som vi pratar (hon och jag, min anmärkning) pratar jag inte jag med mina kompisar.
- Nähe, gör du inte? svarade jag. Lätt ironiskt.

Det är inte bara föräldrar som är bakom flötet. Utan tonåringar med. Vi har ju med varit unga. Och pratat obegripligt för våra föräldrar. Ord som fastnar och som kanske inte är ungdomsspråk bara utan mer ett generationsspråk. Fast jag hade svårt att förstå ens killarna i samma klass i högstadiet när de satte igång.

När jag var i övre tonåren så ramlade jag in efter en sen kväll ute och vid köksbordet satt några tappra farbröder. Min pappa hade sitt kortspelarkväll med sina gamla skolkompisar. Uppväxta söder om söder och alla arbetande inom byggnadsbranschen. Pappa hade däckat. Men hans kamrater var det full fart på så de bad mig slå sig ner. Och så pratade de. Jag skrattade så jag kiknade. Språkmelodin var ju bekant med södertugg. Jag förstod inte ett dugg. Men vilka ord - om Jerry Williams. Folkets ordbok har idag 1644 ord i ordboken.

Sajten Allt om barn har ett webbtest där du kan testa dina kunskaper om Så bra förstår du din tonåring. Min tonåring ligger risigt till. Men det tänker jag inte säga.

1 kommentar:

kukeniröven sa...

LOL