fredag, juli 24, 2009

Har boken någon framtid?

Kändes som lite väl hetsig stämning hos Daniel Åberg. Orkar inte ens gå in och kommentera.

Tror jag gör det här istället. Lite osorterade reflektioner och egna funderingar utifrån att ha läst några inlägg i debatten,

Det behövs debatt bland de i bokbranschen?
Vilka är "de" kan jag undrar och tittar mig om, mina kollegor? Jag. en enkel lite förlagsmedarbetare? Ja ha. Då kör jag igång med mina lösa tankar.

Visst tro jag att de har tankar, visioner, förhoppningar och skräckscenarion. Just nu tror jag dock att många förlag inte är så oroliga. De som drabbas värst av böcker digitaliseras är tryckerierna och bokhandlarna. För förlagen är det bara en annan form (och det gäller att ha sina distributionskanaler). Jag tror att traditionella böcker inte inte är hotade än på ett tag. Dock behövs och finns det redan komplement, cd-böcker, mp3-filer och eBöcker i diverse olika format. Men visst ser vi som sysslar med produktion av böcker att kunder önskar en större digital utgivning.

Hur skulle den digitala marknaden ta ett jätteskutt?
Några som skulle kunna vara drivande och tjäna som en grund för utveckling (och få rabatter) är skolorna. En ebookläsare per unge (med service för vi vet alla hur lätt det är att tappa något). Skulle underlätta inköp av kurslitteratur, uppgraderingar (mot rimliga kostnader) och kanske även skönlitteratur. Kanske dagens ungar kan få uppgifter som är mer fräscha och inte ha skomatieral som inte alls stämmer längre.

Nu har jag bara sett eBoksläsare på bild. Och de känns inte direkt sexiga. (Ni vet det måste kännas sexigt för att sälja). Det finns gymnasieskolor som utrustar gymnasieelever med dator. men är det någon mer än jag som tryckt ut pdf böcker. Så otympligt. Många pdf-böcker är dessutom bara pdf på en befintlig bok. Inte anpassade till A4 format som skrivarna är.

Små förlag får inte stänga på sommaren.
Många förlag är verkligen små. Förlagsmänniskor är ofta kreativa varelser. De behöver besöka andra platser. Även sommarstugan. För jag tror att tystnad föder kreativitet. Liksom även stimulerande samtal. Jag hoppas inte debatten tystnar på en vecka utan fortsätter. Dessutom känner jag till ett litet förlag som numera inte har sommarstängt. Och där kundtjänst haft två samtal under veckan. Det kostar och vem betalar det jo kunderna. Och de tycker redan nu att böcker är för dyra. Många beställer ju dock sina böcker på nätet via webbutiker så tro inte vi inte har något att göra. Förra året hade vi ett elände med bokhandlarna på nätet som trodde vi skulle ha stängt och därför skrev att våra böcker inte fanns. Och där satt vi och väntar på ordar som inte kom, och försökte få internetbutikerna ändra i sina butiker. Att vi har höppet och böckerna är tillgängliga. men även de hade semestervikarier som inte visste hur man gjorde för att andra på sådana beslut som de tagit på föregående års beslut.

Och copyright som nog är den svåraste frågan.
Som det är debatt om istället för hur. Eller man behöver kanske föra två debatter. Ska det finnas copyright, varför och i så fall hur? För många av oss är det ju självklart. Vi lever ju på det. men för många är det inte det idag. och då måste det upp till diskussion. Om google avtalet så förs det debatter. Vet att det varit en del informationsträffar och diskussioner för och mellan förlag. Men många avvaktar på varandra även om bonniers har tackat nej. Bo Reimer på Malmö högskola redovisar här för sina synpunkter i bloggstaffeten.

Teknik och kostand
Den största faran jag ser att tekniken inte motsvarar kundernas behov till det det kostar och bokhandlarna kommer bli en bristvara. (Antikvariat med riktigt kunnig personal tror jag dock på.) Främst för att vi är inne i en tid där vi vill ha saker nu. Ialla fall dussinvaran. Er det exklusivt kan vi vänta eller om det är en utvald service. Annars vill vi helst ha igår innan vi ens visst att vi hade ett behov.

Systerbransch i kris
Förövrigt är tidningsbranschen inne i en omvandling. Där det skrivs att tidningarna kommer sluta med gratismaterial (brist på annonsintäkter?) och att det startar sajter där journalister säljer sin ide och så får man köpa sin andel i journalisten ifall man vill läsa om det reportaget. Vem vet kanske blir det så med författare med? Att läsarna går förbi förlagen. Fast å andra sidan är det ju inte nytt heller. Vi har ju sajter (vulkan) där man som författare kan sälja sin bok. Fast då är den förstås redan färdigskriven. Inget förskott på böckerna där inte.

Kanske borde branschen (nästan lika luddigt ord som marknaden) driva på teknikutvecklingen. Göra kundundersökningar och bjuda in eBok-läsarföretagen. Fast varför gör inte eBokläsar-företagen som tryckerierna? Springer och säljer in sig till förlagen? Eller kommer tryckerierna bli återförsäljare?

Jag börjar sakna att läsa en antologi i detta ämne Bokbranschens framtid?
- ett avsnitt om framtid, tekniska möjligheter
- värderingar och juridik copyright frågor
- miljöaspekter el vs papper. Och teknikåtervinning.
- beteenden, psykologi och pedagogik olika upplevelser av olika format för information, trovärdighet osv.
- ekonomi, en ekonomisk analyser
- socialt. Vad händer med de som inte har tillgång till vår digitala värld. Eller öppnar det upp?

Vem samlar upp denna perspektiv? Bloggarna med ett visst antal tecken. De kan vara bra som inledning. Men gärna djupare analyser.Vem tar den staffetpinnen? Eller är det så, som vanligt, att vill man få något gjort får man göra det själv. Fast bra idéer burkar uppstå hos flera samtidigt. Och kanske finns det redan en antologi på ämnet.

Nu ska jag ladda mobiltelefonen. För tekniska apparater i alla ära. Men batterierna är ständigt slut....

Inga kommentarer: