onsdag, juli 22, 2009

Prestige

Idag slår Expressen upp det stort under nästan krigsrubriken DOKUMENT/ONSDAG

Att varför författare skriver under pseudonym är för att de inte vill stå för sina succeböcker. Nå det är ju ingen som skriver om alla böcker som inte blir succéer, men är skrivna av en författare som skriver under pseudonym.

Blev diskussion hemmavid igår. Om bloggandet och att skriva under pseudonym. Att jag tyckte det var kul att få kommentarer i min lite anonyma. Det är roligt att se besöksstatistik med. Fast jag är glad jag inte får hundratals eller elaka (jo, det har förekommit något enstaka men även kritik som tål att funderas över.)

"Alla som bloggar gör det för att bli sedda". Då blev det diskussion. Även om vi säkert menade samma sak. Jag hävdade nog rätt bestämt att jag inte skrev här för att bli sedd, eller läst. Det är en bonus. Fast utan den bonusen kanske jag inte skulle fortsätta. Jag vill bara dela med mig med sådant jag hittar på nätet eller får kunskap om på annat sätt. Så syftet är faktiskt mer ett pedagogiskt. Sen att jag blir glad för att jag kan hjälpa andra. Och om det kallas sedd. Då är jag med på noterna. Då skriver jag för att bli sedd.

Men vill jag verkligen bara synas. Så skulle jag inte skriva på det sättet jag gör. Utan ett annat språk. Ha bilder (avklädda?), skriva på andra bloggar som har många läsare, länka friskt och prata om kändisar eller sjukdom eller intima sexdetaljer. Den dagen kanske kommer då jag känner att jag behöver göra så för att bli sedd. Men inte idag.

Att skriva under pseudonum ger ju en viss frihet med. För skrev jag under mitt jobbs namn. Så skulle allt jag gjorde värderas utifrån det. Och mina personliga åsikter inte få plats alltid under direktiven ovanför. Men jag är inte hemlig som så. Det finns spår och jag lämnar spår. Jag undviker det inte till varje pris. Bara att jag vill ha friheten. Även om den kanske är en illusion.

Jag skulle ocksåe mycket väl kunna skriva en bok under pseudonym. För jag har prestationskrav på mig själv när det gäller skrivande. Så det skulle gå lättare ifall jag var låtsades vara någon annan. Lite som att jag låtsades vara Ingemar Stenmark när jag började åka slalom. Inte för att jag var bra som honom. Men jag tog mig ner för backen iallafall.

Sen tror jag redan att jag skrivit om det. Mitt namn är upptaget. Min mamma skrev kolumn under mitt namn, visserligen bara förnamnet, som pseudonym

Det är en rätt rolig skrivövning för övrigt.

  • Hur skulle du skriva - välj någon text - om du var X?
  • Blir det någon skillnad på texten?
Uppdaterad 21 juli 2009
Inser att jag missat att länka till Aftonsbladets lite tema om pseudonymer.
Så var så goda. Hon är en han. Om när poeten Anna-Maria Ytterbom "avslöjades" vara Leif Holmstrand och en del annat smått och gott.

Inga kommentarer: