onsdag, juli 08, 2009

Pseudonymer

SvD spekulerar om varför deckarförfattare lockar författare att skriva under pseudonymer.

Önskar jag kunde länka till frilansskribenten Magnus Sjöstedt artikel med som det refereras till i artikeln. Men den verkar endast finnas i pappersform. Jag läste den och kan väl inte säga att jag höll helt med, men den var dock intressant så jag önskar många kan få chansen att läsa den.

Och jag undrar fortfarande vem som är Bo Baldersson.

Och varför skriver jag under pseudonym då? Helt hemlig är jag ju inte. Och visst kan jag fundera om jag ska skriva under mitt riktiga namn.

Men å andra sidan så fick jag kommentaren.

-Puzzlan, ja det stämmer ju, du är som ett j-vla pussel!

Nå, nu la jag till svordomen, och det sas med glimten i ögat av en man. Som med det beskrev sin egen oförståelse för det kvinnliga könet - och mig i synnerhet.

Uppdatering:
Länken är funnen till Magnus Sjöstedts artikel i SvD den 1 juli 2009.
DN hade med ett par artiklar 1 juli Bo Baldersson fortfarande hemlig och Olle Adolphson upekad.
Guillou tror dock på Bengt Sjöberg (vilket ju inte låter helt orimligt).

Inga kommentarer: