tisdag, juli 14, 2009

stavfel och sökningar

Jag får en hel del trafik för jag i ett tidigt blogginlägg stavat fel på

Katarina Janouch (rätt stavning) och sommarpratare idag

Inte meningen att stava fel. Det kan vara oerhört känsligt med att stava fel på namn. (Jag ska ändra - sen. ;-))

Men lite roligt är det ändå att jag inte ensam att stava fel. Kanske inte så konstigt heller. Då stavningen i detta fall inte riktigt följer hur namnet uttalas på svenska.

Lite roligt ibland att följa hur ungdomar skriver. Där genom sms-språket slopar en massa vokaler. För mig ser det konstigt ut, för dottern har det blivit som ett andra språk. Från att gått till ett lite högtravande skriftspråk, till att skriva mer som vi pratar. Så har vi fått ett nytt skriftspråk. Ett till.

2 kommentarer:

Barbro sa...

Att stava fel på en sån´t namn gör nog de flesta, om man inte har den rätta stavningen framför sig.

Jag har också lite svårt att förstå det nya SMS-språket. Snabbt går det för dem att skriva, i alla fall.

Men jag tänker att det är väl bra att de som ska läsa det, förtår orden!

Peggy sa...

Det går att stava fel på alla möjliga namn. Jag vet. ;-) Även jag har ett namn som blir felstavat titt som tätt. Även om de inte är helt ovanliga eller konstiga. Men kombinationen faller nog utan för ramarna.

Och här är en liten ordlista till sms-förkortningar.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article33720.ab

Jag reagerade på sms-språket främst för att jag sett det komma i olika test som finns på Facebook. Och då kan jag känna att det går lite för långt. Att använda sms-spårk trots att det inte behövs. Så jag undrar när första boken kommer på sms-språk. Fast den kanske redan finns? ;-)