onsdag, oktober 29, 2008

1384 gram

Så mycket väger Ken Follets fortsättning på Svärdet och spiran - En värld utan slut.

Var förbi bokhandeln igår (skrev jag lite om tidigare). Nyfiken på den svenska utgåvan. Då jag stått och fingrat på den engelska pocketen ett antal gånger utan att lyckats ta mig till kassan. Svärdet och spiran, kom i två böcker när jag läste den för många år sen.

Den engelska pocketen väger 500 gram. Det är rätt mycket det med. Men min stackars rygg säger ifrån. Att tillbringa dagarna i ända framför datorn gör inte bokproduktion som helt hälsosamt. Att då tycka om böcker och vilja läsa tjocka böcker - gör att jag just nu tänker till lite extra.

Det blev den engelska pocketen. Förutom att jag tjänade ett par kronor, så får jag träning i engelska och ryggen kanske klarar sig bättre.

Dottern läser serien Septimus Heap av Angie Sage och är inne på bok två av hittills fyra utgivna. Funkar det inte längre att skriva böcker i delar för vuxna? Om jag ska gå till mig själv så vill jag ju helst ha en allt-i-ett-lösning. Men böcker på över ett kilo är rätt svårhanterliga. Och en pocket på 1200 sidor, inte särskilt hanterlig.

Det vill till att man är både vältränad och motiverad.

2 kommentarer:

Ann Ljungberg sa...

Ja, alltså, pocketbokens största förtjänst är ju att man inte riskerar att dö om man tappar den i huvudet när man läser i sängen. Låter som en komplott för att utrota läsarna! :-)

Peggy sa...

Man ska vara rädd om sina kunder.