tisdag, oktober 21, 2008

Kreativiet och marknadsföring



En hajp är bästa reklamen
, DN skriver om Micael Dahlén, professor i marknadsföring och aktuell med ny bok om hur vi människor tycks agera Nextopia. Gäller nog inte bara i konsumentvaror utan i högsta grad böcker med. Då och då kommer ju böckerna som "alla" läser. Just nu vet jag inte om det finns någon bok som står för det. Kanske senaste nobelpristagaren? Men han var ju inte hypad innan. Stieg Larsson-deckarna har varit i var mans hand. Men nu? Förslag?

Förhoppningsvis har dock böcker lite längre livslängd. Inte alla, men några. Och många böcker brukar ha två uppgångar. Först första utgivningen och sen i pocket format. Och sen är det nya generationer som kan ta vid så en bok får tilltryckningar. Sen finns ju bibliotek, antikvariat och att man lånar av vänner och bekanta.

I filmen ovan resonerar Micael Dahlén lite om att vi är kreativa längre idag. Är det för att vi får vara det? Eller rent av förväntas vara det? Att varken unga eller äldre har ensamrätt på ordet. Vi ska alla vara kreativa idag och vi kan vara kreativa på olika sätt. På gott och ont. Ibland är det förbaskat jobbigt att vara kreativ med. Men världens underbaraste kick med.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för många inspirerande och upplysande inlägg. Vad blev det förresten för ord som skulle beskriva dig?
Trevlig helg!
Cecilia/Speja

Peggy sa...

Nyfiken var ordet på mig. Kollegorna kallar mig dock för Nationalencyklopedien alt. Googlan. (På skojj, jag är själv mycket medveten att det finns oändligt med saker att lära sig och allt är jag inte intresserad av). Nu tycker jag det mer beskriver dem. Det vill säga att de inte tar tag och söker information när de undrar något. Utan vill att jag ska göra det. Och vi är alla små encyklopedier med våra livsererfarenheter och kunskaper.

Att beskriva människor är inte alltid lätt. För det är alltid i relation till en själv, eller något sammanhang.

Tack själv Speja och jag önskar dig och alla andra en trevlig helg!