fredag, oktober 03, 2008

Köp en bok!

I början av september, för en månads sen skrev DN om bokens bästa tid är nu. Kanske var det då. Men inte idag. Forskning och Framsteg har skrev i nr 4/2008 om Vi köper mer böcker men blir de lästa?

Har vi i högkonjunkturen bunkrat böcker som vi haft råd att läsa men inte tid? Och tänker ta igen det nu? Enligt rykten, rätt välgrundade har jag skäl att anta, har bokförsäljningen minskat drygt 10%. (Jag har försökt hitta statistik men inte lyckats.) Nu har det varit högkonjunktur ett par år. Så avmattning är väl naturlig. Jag vet att jag har en hel trave att läsa. Som jag inte hunnit för att det varit sådan full fart. Men det hindrar ju inte att jag kan köpa fler. Eller du?

Hela bokbranschen brukar inte gå ner i lågkonjunktur. Studiecirklar och studerande ökar i orostider. Så det är fortfarande stor efterfrågan på bra sådana manus som går att använda som kurslitteratur.

Inga kommentarer: