onsdag, oktober 29, 2008

Femtedelar och dubbelhet.

Med en känsla av att jag inte vet vilket ben jag står på - glad eller bedrövad. Så läser jag DNs artikel om att Google vs. författare och förlag kommit överens om ersättning för de ca 7 miljoner böcker som Google i ett forskningsprojekt scannat in. En femtedel av böckerna kan kommat att visas via nätet. Gratis. Vill du läsa mer - då får du betala. Därav min kluvenhet. Jättebra att det ges möjlighet att läsa böcker på nätet. Bra att förlag och författare får betalt. Men en femtedel.

Hoppas verkligen det kommer en bra "bokläsare" som är prisvärd, bra bibliotek där man kan låna böcker virtuellt. Jag tror (hoppas) inte bokläsandet kommer gå ner nämnvärt. Det kanske rentav skulle öka. Särskilt för speciallitteratur som kanske aldrig hittar hit, är utgången och där man bara är intresserad av den del av boken. Med min tur, så kommer nog de här sidorna som finns tillgängliga mer reta mig än att jag uppskattar det. Iallafall vad jag tidigare sett på Google Boksökning. Dock länge sen jag sökte sist just för att jag blev så irriterad.

Fast böcker är böcker. Jag fingrade förtjust på le Clezios senaste bok i bokhandeln igår och såg med förtjusning att de hade en utvidgad redaktionsruta. Med information om typsnitt, papper och vem som "satt" texten. Inte bara det obligatoriska tryckeri, copyright, år, tryckort, författare, eventuella fotograf och formgivare. Kul.

Inga kommentarer: