måndag, oktober 13, 2008

Inflation för svenska deckare?

I Svensk bokhandel tar kritikern Marie Peterson i och tycker att "Den svenska deckarutgivningen är ”obegripligt kass”."

Hans-Olov Öberg på Kalla kulor förlag replikerar med ett långt in lägg i sin blogg På första tillslaget. Hans-Olov är ju både deckarförläggare och författare.

Ann på bloggen Ordent runt och utmärkta bloggen Deckarbiten tar med upp Maries debatt inlägg.

SVTs program Beckman, Ohlson & Can hade ett program härom veckan med samma tema: Kan vem som helst skriva deckare?

Byt ut ordet deckare, till kärleksroman. Så har du mitt svar.

En deckare kan se lite olika ut, ha olika funktion och syfte. En del är lättläst och underhållning, en del upplysande och berättar om tid eller männskliga naturen. Några kan vara intressanta utan att vara bra.

Kommer ihåg i min ungdom då jag under frossade i Barbara Cartland romaner. Till min släkting svensk- och engelska lärarens förfasan. Till hon läste en. Handlingen är oerhört enkel och rätt bedrövlig. Och de följer ett strikt givet mönster. Det är bara att byta ut titlar, namn och plats. Men språket var bra, sa släktinge. Jag läste en hel del av dem på engelska och fick språkträning och hade tidsfördriv. Det fanns ju inte dataspel. Och en bok tog två timmar att läsa. Dessutom varvade jag friskt med Ed McBain-deckare eller Agatha Christie. Cartland-romanerna bidrog dessutom till mitt historieintresse.

Att läsa litteratur och konstatera att handling eller språk inte håller är med en lärdom. Kanske dags för skolorna att att inte bara lära form utan ta upp vad som gör texter bra, och mindre bra med? Det görs säkert med i senare utbildningar. Och med hjälp av coaching. Men varför inte börja tidigare?

Tror även tidsbristen. Eller rättare sagt dagens snabba tempo är ett problem med. Det ska vara just-in-time. En kvalitetssäkring även för litteratur kanske vore något. Förlagen är slimmade och det är brist på korrekturläsare, eller inte medel avsatta för det. Kanske lönar det sig helt enkelt inte? Deckare verkar gå åt som smör i solsken iallafall.

Inga kommentarer: