måndag, oktober 13, 2008

Ibland vet jag inte om jag ska skratta, eller gråta

Dagens Nyheter skriver om att förlaget HarperCollins startat en sajt a la snyggast.com för bokbranschen - Authonomy.com.

Förhoppningsvis bedöms de aspirerande författarnas talanger mer än till utseendet.

Kända personer har alltid en gräddfil in i bokbranschen. Vi människor är ju nyfikna sociala varelser. Som ofta vill förstå och få ett sammanhang. Men förhoppningsvis kommer det finnas utrymme för de som inte är kändis först. Men förhoppningsvis blir efter att de har skrivit något lysande.

Visst blir jag nyfiken på hur författarna bakom böckerna ser ut och är. Och människor är vackra på många fler sätt än att vara bildsköna. Och att vara bildskön och författare är inte alltid av godo. Media verkar ha en tendens att fastna vid ytan. Som för till exempel le Clézio nämns i var och varannan beskrivning som bildskön. Så efter att ha hört någon intervju med honom så har upplevt rätt besvärande. Men vi är alla olika. Och jag tycker det är rätt besvärande att det nämns så ofta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men kan du inte gå in på sajten innan du skriver ett inlägg om den? Det finns ju inte särskilt mycket bilder där, och skribenterna som publicerar sig är avgjort inte särskilt snygga och har inte lagt mer vikt vid sina profilbilder än de flesta gör på tex fejsan. DN-vinkeln verkar lite ansträngd tycker jag. Med reservation för att jag bara kollat som hastigast på sajten.

Peggy sa...

Jag har varit inne på sajten. Och jag har inget emot den eller att författar profilerar sig som och är med och marknadsför sig själva som varumärke eller sina böcker. HarperCollins är inte de första. Det finns flera communitys för författare som är som t ex facebook med bilder. Jag har inget emot marknadsföring. Jag lever av det. Och jag tycker jag skriver rätt mycket om vikten av marknadsföring här i denna blogg. Lite för mycket, men mer för att väcka att det är viktigt. Det räcker inte bara med att skriva. Och för förlagsbranschen som inte är någon rik bransch så är och har det blivit mer viktigt att författare marknadsför sig själva med. Författaragenturer har inte varit särskilt vanliga i Sverige. Vad jag kan se så verkar det vara en ökande bransch.

För övrigt finns det ju en del författare, och aspirerarande på facebook finns många. Med mer eller mindre stylade bilder. Även jag.

Jag vet ju som sagt inte om jag ska skratta eller gråta. När man i intervjuer med så kallade bildsköna författare nämner det i varje intervju, vad spelar det för roll? Skönhet kan vara en nackdel med. Så det finns för och nackdelar, ofta beror det hur man använder ett medium och vara vakt på sina egna fördomar. vi har en tendens att göra karikatyrer av våra med människor och oss själva. Blondinbella t ex. Som haft en enorm bloggsuccé. Nu är hon säkert så mycket mer än bara party, kläder, fika och ungmoderat. Hoppas jag för hennes egen skull. Vi får nog se det i hennes kommande bok.