onsdag, september 16, 2009

Åttio miljoner

...så mycket sålde Dan Browns DaVinci-koden. Ofantligt.

Igår släpptes uppföljaren på engelska - The Lost Symbol. Och här i Sverige ska översättarna få manuset. För att om en månad ha ute boken på svenska. Hua. Det är ju spännande att arbeta med dessa bråttom projekt och adrenalinet blir högt. Tycker faktiskt det låter lite snålt om tid. Jag hoppas Bonniers har extremt bra korrekturläsare.

Efter att själv manglat igenom panikjobbet och gjort, och suttit och svurit åt en hel del fel som oundvikligen blir när man jobbar under stark tidspress. Fast just nu har jag lugnat mig och får lägga det i högen med erfarenheter. Lärorikt. Så här i efterhand. Och vi hann. Och alla har vi våra överlevnadsdeviser. "Skit in, skit ut" som ateljeveteraren säger hos oss. Fast där emellan bör ett manus passera ett antal personer som vill göra sitt bästa och inte släppa iväg något dåligt. För vem vill göra ett dåligt jobb. Man får inte göra för mycket fel då ser man bara felen. Och inte det som är bra.

Jämför med Marie Jungstedts kriminalromaner som filmatiserats i en svensk-tysk tv-serie under namnet Kommissarien och havet. Det blev tittarstorm enligt Aftonbladet. Nyfikna glasögonen ska vi ha på och se det som en tysk produktion och ta det som en kulturlektion. En söndagkväll, på bästa filmtiden. Jag står ut med tafflig dubbning. Jag har varit i Tyskland och sett en hel del dubbat. Bland annat första avsnittet av Dallas som de sände ett par år efter oss. Komiskt. Och för ett par veckor sedan så träffade ja ett helt gäng tyskar som var i Sverige och läste svenska. Och de var duktiga. Riktigt duktiga och stor kärlek för Sverige. Och nu kan de sjunga nubbevisor med. Men Kommisarien och havet somnade jag ifrån. Jag kommer att titta nästa vecka med. Om inte annat för att leta klipp där saker inte stämmer.

De jag läst har inte varit riktigt bra. Den bästa delen är nog tv-journalisten och hans fotografs magiska förmåga att vara där det händer. Dock är jag fascinerad av dem. Tror det är Gotland som drar. Jag längtar tid. Det är för länge sen jag var där. Det är så oerhört vackert och de kan jag se i filmerna mer än i böckerna och få tillfälle att drömma mig bort. Även om det verkar vara en farlig plats.

Fast nu är frågan - ska jag läsa den engelska versionen av The Lost symbol, eller vänta på den svenska? Går den engelska att få tag i . Första upplagan är på fem miljoner hur långt räcker det när Barnes & Noble haft rekord i förhandsbeställningar.

Inga kommentarer: