söndag, september 27, 2009

Struktomvandling i bokbranschen

DN skrev häromdagen och inför bokmässan om en bransch som är i kris, vilket ju delvis hänger ihop med att många andra branscher är i kris. Men tro nu inte på att alla förlag är i kris. Så är det inte.

Sen kan det vara mycket som bidrar till att förlagen hamnar i kris. Jag vet inte om Akademibokhandeln eller att de stora förlagens idé att begränsa antalet titlar är framgångsreceptet. Många andra framgångsrika bolag har ett annat koncept. Att satsa istället (läs H&M och Ikea). Visst förtjänsten för varje bok minskar och man behöver se över traditionella sätt att arbeta på. Även författaren.

Som författare bör man inse att man inte är annställd av ett förlag och låta det jobba för en. Förlag kanske är en service till en författare. Så istället för att stå med mössan i handen. Så kanske man får se sitt verk som sin produkt. Vilket förlag distruberar och omvandlar/förädlar den bäst? Vad kan jag som författare och skapare bidra till för att sälja. Och inte glömma bort att man skriver för läsaren (ytterligare ett av Isabella Allendes råd).

För jag som bokkonsument. Bryr jag mig vilket förlag jag köper böcker av? Visst köper jag hellre böcker av ett juste förlag. Men har jag någon aning om hur livet på förlaget är och om de dricker rättvisemärkt kaffe. Det är ju inte förlaget som styr mig i bokhandeln. Utan författare, berättelse, omslag, pris och recension styr. Och den förväntade upplevelsen jag får när jag läser boken där jag satsar tid att läsa, pengar och plats i hemmet/jobbet. Fast visst kan en positiv upplevelse av ett förlags böcker, särskilt fackböcker, göra att jag söker mig till just deras utgivning och tittar på deras nyheter. Konsultförlaget Uppsala Publishing house har varit ett sådant förlag. Så det är med lite sorg att se att de nu bjuder på öppet hus i samband med att Liber tar över deras verksamhet.

Kanske är de stora förlagen i Sverite för små för att vara stora? Det kan bli sammanslagningar så vi får större internationella bokförlag. Och små nationella lokalt inriktade och specialförlag kan fortsätta och kanske ha andra sidogrenar för att gå runt?

Inga kommentarer: