måndag, september 07, 2009

Kändis inte längre fördel?

Aftonbladet skriver om att snart kommer kändisar få svårt med sin fördel som kändis att ge ut böcker. Tror jag inte ett dugg på. Möjligtvis att det kommer ges ut färre böcker totalt från förlag och därmed blir det även färre kändisförfattare. http://www.aftonbladet.se/bokmassan/article5735025.ab Frågan är väl att det vi klassiskt räknat som kändisar som medieproduktor ser annorlunda ut idag. Man kan via nätet bloggar/youtube bli kändisar ändå. Och det är de vi ser i tryckt form. Det är inte bara skådespelare/tv-personligheter/musiker/politiker/journalister utan det finns en scen till med sina kändisar. Men kändisar är de. Många är världskändisar innan ens tredje statsmakten vågar skriva om dem som kändisar

Efter att ha varit och fikat på på stora Akademibokhandeln i stan (finns det bättre kombinationer än kafé och böcker?) så blev jag ledsen igen. Det ges ut så oerhört mycket böcker. Men många böcker som jag inte fattar folk är intresserade av. Fler och fler titlar jag ser i bokhandeln är dessutom på engelska. Vad kommer det ha för betydelse?

Två pocketböcker blev det i allafall. En om Latinamerikas i histora. Ett eftersatt kunskapsområde för jag tror inte vi läste en rad om Latinamerika när jag gick i skolan och eftersom jag lever med en latinamerikan som är historieintresserad så har jag svårt att relatera till vissa referenser. Bäst att läsa på med andra ord.

Och så vart det Bodströms deckare som kommit på pocket - Rymmaren. Dels för jag såg honom på stan en halvtimme innan och jag träffat honom en par gånger och dels för att jag sysslat med politiska texter i ett par veckor så det är lite kul att läsa om området skönlitterärt. Nu var det egentligen kurslitteratur jag skulle köpa men lyckades inte få med mig inköpslistan.

Mikael Nyqvists debutbok ”När barnen lagt sig” är på väg ut i handeln. Efter sett hans happening i somras Om kärlek. Så blir jag rädd. Om kärleksdiktsläsandet speglar mäns kärlek är det synd om männen. Det var visserligen kul att se han uppträda. Han läser bra. Höra Schaffer spela gitarr och höra Björn J:son Lind. Men upplyftande. Nej. Tror att vi som vill ha hoppet uppe om mäns förmåga att älska ska hålla oss till Ladies Night. Jag skulle gärna läsa en bok av Mikael Tonving.

Inga kommentarer: